[Français Français]
[Contact]

NieuwsKoppen België

🔒
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Rechtbank buigt zich over dieselgate

Door Axelle Lot

Bijna drie jaar na het uitbarsten van ‘dieselgate’ moet Volkswagen zich in Duitsland verantwoorden in een eerste grote rechtszaak. De autobouwer riskeert tot 9 miljard euro te moeten ophoesten. Een uitspraak wordt pas in 2019 verwacht.

Volkswagen maakte in september 2015 bekend dat de Amerikaanse autoriteiten het bedrijf ervan verdachten elf miljoen dieselwagens te hebben uitgerust met sjoemelsoftware, die de uitstootwaarden verbloemde. Daardoor scoorden de voertuigen veel beter in een testomgeving dan op de weg, en beantwoordden ze niet aan de milieustandaarden in de VS. Op twee beursdagen tijd ging het VW-aandeel 40% lager, waardoor beleggers 9 miljard euro in rook zagen opgaan.

‘Class action’

De rechtszaak van vandaag in het Duitse Braunschweig behandelt niet de individuele klachten van 3.560 beleggers, maar buigt zich over een tweehonderdtal gemeenschappelijke vragen. Het gaat om een ‘modelprocedure’, eigen aan het Duitse recht en vergelijkbaar met een Amerikaanse class-actionprocedure. Kernvraag is of Volkswagen aan de wettelijke verplichting heeft voldaan om de markten te informeren over alle interne informatie die de beurskoers kan beïnvloeden.

30 miljard

De advocaten van het investeringsfonds DeKa menen dat de VW-directie op de hoogte was van de fraude en dat ze dit tussen 2008 – toen de software voor het eerst werd geïnstalleerd – en september 2015 had moeten melden. Volgens de directie van VW daarentegen was het bedrog een initiatief van enkele ingenieurs, zonder medeweten van hun superieuren. Als Volkswagen na de uitspraak 3 à 4 miljard moet betalen, zoals analisten verwachten, loopt de totale factuur van het schandaal op tot 30 miljard euro.

Het bericht Rechtbank buigt zich over dieselgate verscheen eerst op Metro.


Volkswagen stapt in 2030 volledig over op elektrische wagens

Door Dorien Vervoort

De Volkswagen Group lanceert een initiatief om tegen 2030 al zijn auto’s elektrisch te maken. ‘Roadmap E’ stelt dat alle 300 wagens van de groep op zijn minst één elektrische variant moeten hebben. Volgens Volkswagen zijn ze de eerste grote mobiliteitsgroep die een datum zet op het uitbrengen van alleen maar elektrische wagens. De autofabrikant reserveert 50 miljard dollar om deze droom werkelijkheid te maken.

Transformatie

“We hebben een boodschap en willen deze nakomen. Dit is geen vage declaratie van wat we willen doen. Het is een sterke verplichting die we onszelf opleggen, die we vanaf vandaag als maatstaf gebruiken voor onze prestaties,” zegt Matthias Müller van Volkswagen. “De transformatie in onze industrie is niet te stoppen. En we zullen deze transformatie leiden.”

Volkswagen heeft sinds 2016 als streefdoel om de grootste e-mobiliteitsfabrikant te worden tegen 2025. Het bedrijf schat dat tegen datzelfde jaar 1 op 4 van hun wagens volledig elektrisch zijn. Om dat te verwezenlijken moeten ze meer dan 150 GWh aan batterijcapaciteit produceren voor hun elektrische auto’s. Dat komt overeen met maar liefst vier grote fabrieken voor batterijcellen.

De Volkswagen Group wil 80 nieuwe elektrische modellen aan klanten aanbieden tegen 2025. 50 van deze wagens worden uitsluitend door elektriciteit aangedreven, terwijl 30 van de voertuigen plug-in hybrides zijn. Volkswagen drijft dat aantal vervolgens verder op tot alle 300 modellen van de groep een elektrische variant hebben. De autofabrikant wil dat einddoel in 2030 bereiken.

Mercedes

Volkswagen is niet de enige autofabrikant die zichzelf streefdoelen met betrekking tot elektrische wagens oplegt; ook Mercedes Benz stapt af van brandstofvoertuigen. De autofabrikant wil tegen 2022 elektrische varianten van al zijn wagens aanbieden. Ook wil het merk zijn populaire SmartCar-reeks volledig elektrisch maken tegen 2020.

Volvo is een ander automerk dat volledig elektrisch wil gaan. De automaker zegt dat al zijn auto’s elektrisch of hybride zijn binnen twee jaar. Jaguar is daarentegen van plaan om een elektrische aandrijving in al zijn wagens te steken tegen 2020 en verschillende landen hebben al aangegeven in de toekomst brandstofwagens te verbieden.

The post Volkswagen stapt in 2030 volledig over op elektrische wagens appeared first on ZDNet.be.

❌