[Français Français]
[Contact]

NieuwsKoppen België

🔒
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag — 15 Augustus 2020Alle Nieuwskoppen

Minder kinderen lopen verloren aan de kust… dankzij bubbels

Door Xavier

In vergelijking met vorig jaar zijn in juli 2020 aan de kust opnieuw minder kinderen verloren gelopen. Wellicht is dat te danken aan het feit dat kinderen dichter bij hun ouders blijven dankzij de coronabubbels, meldt de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen. Ook de spreiding van badgasten over de stranden zorgde voor minder verloren gelopen kinderen.

Door de verhalen over drukke straten en stranden en de verschillende opstootjes zou je het misschien niet zeggen, maar de coronamaatregelen hebben ook een positief effect op de vele mensen aan de Belgische kust. Zo werden er afgelopen maand opvallend minder meldingen gedaan van verloren gelopen kinderen, meldt de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV). In juli 2020 liepen 389 kinderen verloren aan zee. Vorig jaar waren dat er nog 560. In 2017 waren dat er 1.100 er en in 2016 liepen in de eerste maand van de zomervakantie 411 kinderen verloren.

Weer helpt een handje

Het IKWV haalt verschillende redenen aan voor de daling. Zo zorgde het minder goede strandweer tijdens de eerste weken van juli voor minder drukte. Maar ook de coronamaatregelen, zoals het spreiden van toeristen over de verschillende stranden, hadden invloed op het aantal verloren gelopen kinderen.

“We merken dat het in de gemeenten waar het andere jaren continu alle hens aan dek is, een pak rustiger lijkt te zijn. Daarentegen zien we dat de normaal ‘kalme’ gemeenten nu geconfronteerd worden met iets meer verloren gelopen kinderen. Maar ook daar blijven de aantallen in elk geval erg laag”, aldus de IKWV. Ook lijken badgasten een pak voorzichtiger geworden op het strand en blijven kinderen dichter bij hun ouders dankzij de bubbels.

Het bericht Minder kinderen lopen verloren aan de kust… dankzij bubbels verscheen eerst op Metro.



OuderAlle Nieuwskoppen

Kinderexperten roepen op alle kinderen op 1 september voltijds naar school te laten gaan

Door Camille Van Puymbroeck

Kinderartsen en -experts, verenigd in de ‘Belgian Pediatric Covid-19 Task Force’, zien geen enkele medische reden die een volledige heropstart op 1 september van de scholen onmogelijk zou maken. In een open brief vragen deze experten om van de heropening van de scholen de belangrijkste prioriteit te maken.

“De leerplicht en het leerrecht moeten worden opgeëist. Een werking van 50 en zelfs 80 procent is NIET voldoende. Afstandsonderwijs is NIET voldoende. Een theoretisch draaiboek is NIET voldoende.”

Exitstrategie

In de komende dagen wordt er een beslissing genomen over de heropening van de scholen en hoe de heropstart er voor de leerlingen in België concreet zal uitzien. In de exitstrategie van Covid-19 werd er veel geïnvesteerd in subsidies aan bedrijven, uitkeringen, tijdelijke werkloosheid. Bedrijven snel heropenen en de economie opnieuw op gang trekken waren prioritair. Het onderwijs en de noden van kinderen en jongeren kwamen pas in een latere fase aan de orde.

“In België leven meer dan 2,3 miljoen kinderen en jongeren, jonger dan 18 jaar. Zij zijn onze toekomst. En die toekomst van onze jeugd zetten wij als maatschappij serieus op het spel wanneer we niet dringend en resoluut de kaart van de kinderen en jongeren trekken. De volledige heropstart van de scholen speelt daarin een centrale factor”, aldus de open brief.

Minimale risico’s

“Uit heel wat wetenschappelijk en epidemiologisch onderzoek weten wij dat voor kinderen en jongeren de gezondheidsrisico’s minimaal zijn en de overdracht van COVID-19 beperkt is. Ondersteund door de recentste internationale wetenschappelijke inzichten vragen wij om van de heropening van de scholen de belangrijkste prioriteit te maken. De scholen moeten de middelen, zowel logistiek als qua personeel, krijgen zodat het haalbaar is volledig open te gaan en voltijds onderwijs voor ALLE kinderen aan te bieden.”

Het gaat volgens de experten niet enkel om leervaardigheden, feitenkennis en vakkennis. “Minstens zo belangrijk zijn de andere functies die een school vervult (dagstructuur en -invulling, sociaal contact, spelen, enz.).”

Maatregelen

De Task Force, met kinderartsen, -psychiaters, -psychologen en -verpleegkundigen, stelt algemene hygiënemaatregelen voor op maat van de doelgroep en de context op school: geen 1,5 m afstand nodig tussen leerlingen onderling, binnenskamers in hun klasbubbel, en in openlucht binnen hun jaarbubbel (maar wel tussen leerlingen en volwassenen en tussen volwassenen onderling). Verder pleit de groep voor “rationeel mondmaskergebruik” voor de oudere leeftijdsgroepen (+12 jaar) zoals algemeen aanbevolen, bijvoorbeeld in beweging buiten de klas- of jaarbubbel.

De andere hygiëneadviezen blijven van kracht: thuis blijven bij ziektesymptomen, regelmatig handen wassen, hoesten en niezen in de elleboog of papieren zakdoek, op regelmatige basis verluchten en schoonmaken van oppervlakken.

Het bericht Kinderexperten roepen op alle kinderen op 1 september voltijds naar school te laten gaan verscheen eerst op Metro.



LIEF. Deze kinderen maakten hun eigen draaimolen en gaan nu viral (video)

Door Silke Vandenbroeck

Een video waarin te zien is hoe drie kinderen spelen op een zelfgemaakte draaimolen heeft heel wat harten veroverd op Twitter. De kinderen hadden enkel een boomstronk en wat touw tot hun beschikking, maar dat bleek voldoende te zijn voor een dagje plezier. “De meest eenvoudige dingen kunnen geluk met zich meebrengen. Een levensles van deze kinderen”, klinkt het op Twitter. Sinds de video gedeeld werd op het sociale mediakanaal werden de beelden al meer dan 20.000 keer bekeken.

The most simple things can. Bring the most happiness – life lesson by these kids in the video ♥ pic.twitter.com/0fllRJ29Kt

— Supriya Sahu IAS (@supriyasahuias) July 23, 2020

Het bericht LIEF. Deze kinderen maakten hun eigen draaimolen en gaan nu viral (video) verscheen eerst op Metro.


Agenten betrappen 11-jarig jongetje achter het stuur

Door Janne Vandevelde

Enkele Nederlandse agenten vielen afgelopen weekend om van verbazing toen ze een grote auto controleerden op een dijk in Numansdorp. Achter het stuur zat een jongetje van 11 jaar.

De auto trok de aandacht toen die heel abrupt stopte op een kruispunt. Daarop besloten de agenten het voertuig te controleren om te kijken of alles wel goed ging.

Toen de raampjes open gingen wisten de agenten niet wat ze zagen. De jongen die achter het stuur zit, schatten de agenten niet ouder in dan 12. In de auto zat ook nog een man op de passagiersstoel.

Babyface

“Nu kan het wel eens voorkomen dat iemand een babyface heeft, dus we spraken de twee personen rustig en professioneel aan”, schrijft de politie op Facebook. De man stapte vervolgens uit de auto en bood zijn excuses aan. Hij had het jongetje een rondje laten rijden omdat het zo rustig was op de weg, schrijft de politie.

Toen de agenten hoorden dat de jongen pas 11 jaar oud was, waren zij totaal verbijsterd. ,”Hij reed op de openbare weg, alleen achter het stuur, in een grote, zware auto. Dit verzin je niet.” Toen de agenten de verbazing te boven waren, maakten ze een proces verbaal op.

Het bericht Agenten betrappen 11-jarig jongetje achter het stuur verscheen eerst op Metro.



Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon

Door PVDBD

Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon. Zuiderkroon opent vanaf 31 juli de deuren van gloednieuw ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’! Hilarische West-Vlaamse sprookjesboskonijnen brengen eerste eigen show als apotheose van ultieme sprookjesbeleving.

Whoppie en Floppie-show

Het gaat hard voor het populaire konijnenduo Whoppie en Floppie! Nadat de pluizige publiekslievelingen de voorbije weken en maanden vanuit hun konijnenkot enkele leuke hoorspelen, prachtige kleurplaten en zelfs een eigen website maakten. Daarop grappige filmpjes, aanstekelijke meezingers en natuurlijk ook al de hoorspelen en kleurplaten. Vandaag mogen ze met trots aankondigen dat ze naast een eerste, eigen Whoppie en Floppie-show, vanaf 31 juli ook een heus eigen ‘Sprookjesland’ krijgen!

Sprookjesland

U hoort het goed, nadat ze in de sprookjesmusicals ‘Roodkapje’, ‘Hans en Grietje’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’ de harten van jong en oud wisten te veroveren. Nu is het tijd aldus Music Hall voor een superleuke show met Whoppie en Floppie als absolute sterren. De producent tovert de Antwerpse Zuiderkroon zelfs om tot een volledig ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’!
“‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ wordt dé ultieme sprookjesbeleving”, zo zegt Geert Allaert, CEO van Music Hall. “Die beleving start al bij de gezellige ontvangst in Stadsbrouwerij-brasserie ‘t Pakhuis, gelegen op een steenworp van de Zuiderkroon. Na de ontvangst daar, wordt het volgens de geldende richtlijnen gelimiteerd publiek in de Zuiderkroon ondergedompeld in ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’.”

 

Whoppi&Floppie Sprookjesland

 

7 Minitheaters

“De foyer van de Zuiderkroon zal 7 aparte minitheaters huisvesten, waar jong en oud op een leuke en avontuurlijke manier kennis zullen maken met telkens een ander, bekend sprookje”, aldus uitvoerend producent en componist Chris Van Tongelen. “Die sprookjes zijn ‘Hans en Grietje’, ‘Roodkapje’, ‘De Gelaarsde Kat’, ‘Repelsteeltje’, ‘Rapunzel’, ‘Assepoester’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’. We werken met een doorschuifsysteem met het publiek opgedeeld in groepjes per minitheater.” 

Eerste Eigen Show

“Nadat alle groepjes de fijne tocht langs de 7 sprookjes volbracht hebben, wordt iedereen samen verwacht boven in de grote zaal van de Zuiderkroon, waar ons onnavolgbare konijnenduo Whoppie en Floppie zal schitteren in hun eerste eigen show” Whoppie & Floppie’s Sprookjesland, vult regisseur en auteur Brigitte Derks aan. “Ik mag van hen nog niet teveel verklappen daarover, maar kinderen, ouders en grootouders mogen zich verlekkeren op een fantastische show, inclusief een heerlijke picknick, het nodige sappig West-Vlaams gekibbel, leuke liedjes, swingende dansjes en een portie humor om duimen en pootjes van af te likken!”

coronaproof

“We hebben hard gewerkt aan dit volledig coronaproof concept en hebben met de 4000m² beschikbare ruimte van de Zuiderkoon, ook de ideale locatie om van ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ een ongeveer 3u durende ervaring te maken die de mensen nooit meer zullen vergeten”, besluit Geert Allaert enthousiast. Jong en oud moeten net als Whoppie en Floppie niet lang meer op hun ‘hongertje’ blijven zitten, want de deuren van ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ openen al op 31 juli voor een publiek van max. 200 pers. per tijdsslot. Dit wordt, volgens de richtlijnen van de exitstrategie, vanaf 1 augustus uitgebreid naar 400 pers. per tijdsslot.

Whoppi&Floppie Sprookjesland 
 

Praktisch
‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’
Ontvangst: Stadsbrouwerij-brasserie ‘t Pakhuis – Vlaamsekaai 76 – 2000 Antwerpen
Vervolg: Zuiderkroon – Vlaamsekaai 81 – 2000 Antwerpen

7 sprookjes:
‘Hans & Grietje’
‘Roodkapje’
‘De Gelaarsde Kat’
‘Repelsteeltje’
‘Rapunzel’
‘Assepoester’
‘De Prinses en de Toverspiegel’

 + ‘Whoppie en Floppie’-slotshow mét picknick 

Duur: ± 3u

Ticketprijzen:
Kinderen: 39 euro voor toegang en picknick incl. een drankje
Volwassenen: 44 euro voor toegang en picknick (excl. drankje)
10% korting op totaalprijs bij 10 personen (bubbelkorting)

Speeldata en uren:
Elke vrijdag, zaterdag en zondag vanaf vr. 31 juli met max. capaciteit 200/slot.
Vanaf zaterdag 1 augustus: max. capaciteit 400/slot.
Slots: 10u en 14u

Tickets & info: www.whoppiefloppie.be

 

Het bericht Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon verscheen eerst op Belg.be.

Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon

Door PVDBD

Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon. Zuiderkroon opent vanaf 31 juli de deuren van gloednieuw ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’! Hilarische West-Vlaamse sprookjesboskonijnen brengen eerste eigen show als apotheose van ultieme sprookjesbeleving.

Whoppie en Floppie-show

Het gaat hard voor het populaire konijnenduo Whoppie en Floppie! Nadat de pluizige publiekslievelingen de voorbije weken en maanden vanuit hun konijnenkot enkele leuke hoorspelen, prachtige kleurplaten en zelfs een eigen website maakten. Daarop grappige filmpjes, aanstekelijke meezingers en natuurlijk ook al de hoorspelen en kleurplaten. Vandaag mogen ze met trots aankondigen dat ze naast een eerste, eigen Whoppie en Floppie-show, vanaf 31 juli ook een heus eigen ‘Sprookjesland’ krijgen!

Sprookjesland

U hoort het goed, nadat ze in de sprookjesmusicals ‘Roodkapje’, ‘Hans en Grietje’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’ de harten van jong en oud wisten te veroveren. Nu is het tijd aldus Music Hall voor een superleuke show met Whoppie en Floppie als absolute sterren. De producent tovert de Antwerpse Zuiderkroon zelfs om tot een volledig ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’!
“‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ wordt dé ultieme sprookjesbeleving”, zo zegt Geert Allaert, CEO van Music Hall. “Die beleving start al bij de gezellige ontvangst in Stadsbrouwerij-brasserie ‘t Pakhuis, gelegen op een steenworp van de Zuiderkroon. Na de ontvangst daar, wordt het volgens de geldende richtlijnen gelimiteerd publiek in de Zuiderkroon ondergedompeld in ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’.”

 

Whoppi&Floppie Sprookjesland

 

7 Minitheaters

“De foyer van de Zuiderkroon zal 7 aparte minitheaters huisvesten, waar jong en oud op een leuke en avontuurlijke manier kennis zullen maken met telkens een ander, bekend sprookje”, aldus uitvoerend producent en componist Chris Van Tongelen. “Die sprookjes zijn ‘Hans en Grietje’, ‘Roodkapje’, ‘De Gelaarsde Kat’, ‘Repelsteeltje’, ‘Rapunzel’, ‘Assepoester’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’. We werken met een doorschuifsysteem met het publiek opgedeeld in groepjes per minitheater.” 

Eerste Eigen Show

“Nadat alle groepjes de fijne tocht langs de 7 sprookjes volbracht hebben, wordt iedereen samen verwacht boven in de grote zaal van de Zuiderkroon, waar ons onnavolgbare konijnenduo Whoppie en Floppie zal schitteren in hun eerste eigen show” Whoppie & Floppie’s Sprookjesland, vult regisseur en auteur Brigitte Derks aan. “Ik mag van hen nog niet teveel verklappen daarover, maar kinderen, ouders en grootouders mogen zich verlekkeren op een fantastische show, inclusief een heerlijke picknick, het nodige sappig West-Vlaams gekibbel, leuke liedjes, swingende dansjes en een portie humor om duimen en pootjes van af te likken!”

coronaproof

“We hebben hard gewerkt aan dit volledig coronaproof concept en hebben met de 4000m² beschikbare ruimte van de Zuiderkoon, ook de ideale locatie om van ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ een ongeveer 3u durende ervaring te maken die de mensen nooit meer zullen vergeten”, besluit Geert Allaert enthousiast. Jong en oud moeten net als Whoppie en Floppie niet lang meer op hun ‘hongertje’ blijven zitten, want de deuren van ‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’ openen al op 31 juli voor een publiek van max. 200 pers. per tijdsslot. Dit wordt, volgens de richtlijnen van de exitstrategie, vanaf 1 augustus uitgebreid naar 400 pers. per tijdsslot.

Whoppi&Floppie Sprookjesland 
 

Praktisch
‘Whoppie en Floppie’s Sprookjesland’
Ontvangst: Stadsbrouwerij-brasserie ‘t Pakhuis – Vlaamsekaai 76 – 2000 Antwerpen
Vervolg: Zuiderkroon – Vlaamsekaai 81 – 2000 Antwerpen

7 sprookjes:
‘Hans & Grietje’
‘Roodkapje’
‘De Gelaarsde Kat’
‘Repelsteeltje’
‘Rapunzel’
‘Assepoester’
‘De Prinses en de Toverspiegel’

 + ‘Whoppie en Floppie’-slotshow mét picknick 

Duur: ± 3u

Ticketprijzen:
Kinderen: 39 euro voor toegang en picknick incl. een drankje
Volwassenen: 44 euro voor toegang en picknick (excl. drankje)
10% korting op totaalprijs bij 10 personen (bubbelkorting)

Speeldata en uren:
Elke vrijdag, zaterdag en zondag vanaf vr. 31 juli met max. capaciteit 200/slot.
Vanaf zaterdag 1 augustus: max. capaciteit 400/slot.
Slots: 10u en 14u

Tickets & info: www.whoppiefloppie.be

 

Het bericht Whoppie & Floppie’s Sprookjesland veroveren de Zuiderkroon verscheen eerst op Belg.be.

Wegens groot succes: extra optredens Samson & Marie op 14 juli

Door PVDBD

Wegens groot succes:extra optredens Samson & Marie op 14 juli. Eind vorig jaar werd Marie Verhulst officieel voorgesteld als het nieuwe baasje van Samson. Een taak die ze na 30 jaar overneemt van haar vader Gert. Eind december 2020 is Marie & Samson opnieuw te gast tijdens de afscheidsshow van ‘Samson & Gert’. Ondertussen lanceerden ze al hun 2de single “Grote rode luchtballon’’. In september 2020 zijn er gloednieuwe afleveringen van de tv-serie. Op Ketnet kan een beperkt publiek op zondag 12 juli in de gezellige bubbelsetting van het Studio 100 Pop-Up Theater komen kijken naar hun eerste optredens. Aangezien de tickets voor deze pop-up optredens de deur uitvlogen, kondigt organisator House of Entertainment twee extra concerten aan, die zullen plaatsvinden op dinsdag 14 juli 2020.

Kabouter Klus

Op 14 juli worden Samson & Marie niet vergezeld door Piet Piraat, zoals dat op 12 juli het geval is. Hij wordt vervangen door niemand minder dan Kabouter Klus! Hij is de handigste kabouter van het hele kabouterbos. Speciaal voor deze optredens komt Klus op dinsdag 14 juli naar het Pop-Up Theater in Puurs. Daar gaat hij met jong en oud zingen en dansen! Wanneer alle stemmen en benen gesmeerd zijn, wordt Kabouter Klus op het podium afgelost door Samson & Marie. Die gaan naast hun eigen leuke liedjes, natuurlijk ook de grootste Samson-hits brengen.

Vanaf heden kan je op www.popupconcerten.be tickets kopen voor voor de extra zomeroptredens’ van dinsdag 14 juli in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs.
Wees snel, want per show zijn er slechts 200 tickets beschikbaar!

Tickets zijn per bubbel van 2 of 4 personen beschikbaar en kosten €34,50 per stuk.

 

Het bericht Wegens groot succes: extra optredens Samson & Marie op 14 juli verscheen eerst op Belg.be.

Wegens groot succes: extra optredens Samson & Marie op 14 juli

Door PVDBD

Wegens groot succes:extra optredens Samson & Marie op 14 juli. Eind vorig jaar werd Marie Verhulst officieel voorgesteld als het nieuwe baasje van Samson. Een taak die ze na 30 jaar overneemt van haar vader Gert. Eind december 2020 is Marie & Samson opnieuw te gast tijdens de afscheidsshow van ‘Samson & Gert’. Ondertussen lanceerden ze al hun 2de single “Grote rode luchtballon’’. In september 2020 zijn er gloednieuwe afleveringen van de tv-serie. Op Ketnet kan een beperkt publiek op zondag 12 juli in de gezellige bubbelsetting van het Studio 100 Pop-Up Theater komen kijken naar hun eerste optredens. Aangezien de tickets voor deze pop-up optredens de deur uitvlogen, kondigt organisator House of Entertainment twee extra concerten aan, die zullen plaatsvinden op dinsdag 14 juli 2020.

Kabouter Klus

Op 14 juli worden Samson & Marie niet vergezeld door Piet Piraat, zoals dat op 12 juli het geval is. Hij wordt vervangen door niemand minder dan Kabouter Klus! Hij is de handigste kabouter van het hele kabouterbos. Speciaal voor deze optredens komt Klus op dinsdag 14 juli naar het Pop-Up Theater in Puurs. Daar gaat hij met jong en oud zingen en dansen! Wanneer alle stemmen en benen gesmeerd zijn, wordt Kabouter Klus op het podium afgelost door Samson & Marie. Die gaan naast hun eigen leuke liedjes, natuurlijk ook de grootste Samson-hits brengen.

Vanaf heden kan je op www.popupconcerten.be tickets kopen voor voor de extra zomeroptredens’ van dinsdag 14 juli in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs.
Wees snel, want per show zijn er slechts 200 tickets beschikbaar!

Tickets zijn per bubbel van 2 of 4 personen beschikbaar en kosten €34,50 per stuk.

 

Het bericht Wegens groot succes: extra optredens Samson & Marie op 14 juli verscheen eerst op Belg.be.

Piet Piraat en Samson & Marie ook naar Puurs

Door PVDBD

Piet Piraat en Samson en Marie ook naar Puurs. Piet Piraat en Samson & Marie worden ook toegevoegd aan line-up pop-up concerten. “We hebben ook aan de allerkleinsten gedacht en mogen jong en oud op zondag 12 juli om 14u00 en 18u00 in het Studio 100 Pop-Up Theater verwelkomen op de ‘Piet Piraat en Samson & Marie Zomeroptredens’, zegt Pieter Ramboer, CEO van House of Entertainment, organisator van alle pop-up concerten in Puurs.

Studio 100-figuren

We zijn zeer trots en heel blij dat we ook deze populaire Studio 100-figuren mogen toevoegen aan onze line-up. Het wordt een superleuk optreden, bestaande uit twee delen. In het eerste deel neemt Piet Piraat je mee op een avontuurlijke, muzikale tocht doorheen zijn leukste liedjes.  Aansluitend nemen Samson & Marie het over. Naast hun meezinger ‘Samson & Marie’ en de nieuwste single ‘Grote rode luchtballon’, passeren ook de grootste Samson-hits de revue. En dat na de wissel van baasje, de release van hun 2de single én de aankondiging van een nieuwe tv-serie op Ketnet. Op 12 juli zal het dan ook de eerste keer zijn dat Ze alleen optreden voor publiek. Iets om enorm naar uit te kijken”, besluit Pieter Ramboer.

Piet Piraat en Samson & Marie

Normaal zit hij op zijn schip ‘De Scheve Schuit’ en schuimt de piratenkapitein met zijn vreemde bemanning de grote wateren af op zoek naar avontuur. Maar op zondag 12 juli houdt Piet Piraat halt in het Studio 100 Pop-Up Theater voor 2 optredens. De allerkleinsten zullen vanuit hun gezellige bubbel van 2 of 4 personen, voluit kunnen meezingen met zijn aanstekelijke piratenliedjes. Wanneer alle stemmen gesmeerd zijn, wordt Piet Piraat op het podium afgelost door Samson & Marie. Die zullen naast hun eigen leuke liedjes, natuurlijk ook de grootste Samson-hits brengen.

Piet Piraat en Marie&Samson

Nieuw Baasje

Eind vorig jaar werd Marie Verhulst officieel voorgesteld als het nieuwe baasje van Samson, een taak die ze na 30 jaar overneemt van haar vader Gert. Eind december 2020 is het duo opnieuw te gast tijdens de afscheidsshows van ‘Samson & Gert’, maar ondertussen lanceerden Samson & Marie al hun 2de single ‘Grote rode luchtballon’, zijn er in september 2020 gloednieuwe afleveringen van de tv-serie op Ketnet en kan je op zondag 12 juli in de gezellige bubbelsetting van het Studio 100 Pop-Up Theater komen kijken naar hun eerste optredens.

Eigen Optredens

“Door de coronacrisis waren onze shows in Plopsaland en al onze optredens op verschillende zomerfestivals weggevallen of verplaatst naar volgend jaar. We zijn dan ook heel blij dat deze intieme concerten in het Pop-Up Theater nu aangekondigd worden. Het zijn meteen de eerste eigen optredens van Samson en mij, naast mijn passage in de Afscheidsshows van Samson & Gert. Ik zal waarschijnlijk een beetje zenuwachtig zijn, maar ik weet zeker dat wanneer ik in de vertrouwde ogen van Samson kijk, mij dat onmiddellijk gaat geruststellen. We gaan er samen met het publiek een zomerse knal op geven.”
– Marie Verhulst –

Vanaf vandaag om 10u00 kan je op www.popupconcerten.be tickets kopen voor de ‘Piet Piraat en Samson & Marie Zomeroptredens’ van zondag 12 juli in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs. Wees snel, want de capaciteit per show is beperkt tot 200 mensen.

Tickets zijn per bubbel van 2 of 4 personen beschikbaar en kosten €34,50 per stuk.

Deze concerten worden georganiseerd door House of Entertainment.
Een complete lijst van alle pop-up concerten vind je op www.popupconcerten.be

 

Het bericht Piet Piraat en Samson & Marie ook naar Puurs verscheen eerst op Belg.be.

Piet Piraat en Samson & Marie ook naar Puurs

Door PVDBD

Piet Piraat en Samson en Marie ook naar Puurs. Piet Piraat en Samson & Marie worden ook toegevoegd aan line-up pop-up concerten. “We hebben ook aan de allerkleinsten gedacht en mogen jong en oud op zondag 12 juli om 14u00 en 18u00 in het Studio 100 Pop-Up Theater verwelkomen op de ‘Piet Piraat en Samson & Marie Zomeroptredens’, zegt Pieter Ramboer, CEO van House of Entertainment, organisator van alle pop-up concerten in Puurs.

Studio 100-figuren

We zijn zeer trots en heel blij dat we ook deze populaire Studio 100-figuren mogen toevoegen aan onze line-up. Het wordt een superleuk optreden, bestaande uit twee delen. In het eerste deel neemt Piet Piraat je mee op een avontuurlijke, muzikale tocht doorheen zijn leukste liedjes.  Aansluitend nemen Samson & Marie het over. Naast hun meezinger ‘Samson & Marie’ en de nieuwste single ‘Grote rode luchtballon’, passeren ook de grootste Samson-hits de revue. En dat na de wissel van baasje, de release van hun 2de single én de aankondiging van een nieuwe tv-serie op Ketnet. Op 12 juli zal het dan ook de eerste keer zijn dat Ze alleen optreden voor publiek. Iets om enorm naar uit te kijken”, besluit Pieter Ramboer.

Piet Piraat en Samson & Marie

Normaal zit hij op zijn schip ‘De Scheve Schuit’ en schuimt de piratenkapitein met zijn vreemde bemanning de grote wateren af op zoek naar avontuur. Maar op zondag 12 juli houdt Piet Piraat halt in het Studio 100 Pop-Up Theater voor 2 optredens. De allerkleinsten zullen vanuit hun gezellige bubbel van 2 of 4 personen, voluit kunnen meezingen met zijn aanstekelijke piratenliedjes. Wanneer alle stemmen gesmeerd zijn, wordt Piet Piraat op het podium afgelost door Samson & Marie. Die zullen naast hun eigen leuke liedjes, natuurlijk ook de grootste Samson-hits brengen.

Piet Piraat en Marie&Samson

Nieuw Baasje

Eind vorig jaar werd Marie Verhulst officieel voorgesteld als het nieuwe baasje van Samson, een taak die ze na 30 jaar overneemt van haar vader Gert. Eind december 2020 is het duo opnieuw te gast tijdens de afscheidsshows van ‘Samson & Gert’, maar ondertussen lanceerden Samson & Marie al hun 2de single ‘Grote rode luchtballon’, zijn er in september 2020 gloednieuwe afleveringen van de tv-serie op Ketnet en kan je op zondag 12 juli in de gezellige bubbelsetting van het Studio 100 Pop-Up Theater komen kijken naar hun eerste optredens.

Eigen Optredens

“Door de coronacrisis waren onze shows in Plopsaland en al onze optredens op verschillende zomerfestivals weggevallen of verplaatst naar volgend jaar. We zijn dan ook heel blij dat deze intieme concerten in het Pop-Up Theater nu aangekondigd worden. Het zijn meteen de eerste eigen optredens van Samson en mij, naast mijn passage in de Afscheidsshows van Samson & Gert. Ik zal waarschijnlijk een beetje zenuwachtig zijn, maar ik weet zeker dat wanneer ik in de vertrouwde ogen van Samson kijk, mij dat onmiddellijk gaat geruststellen. We gaan er samen met het publiek een zomerse knal op geven.”
– Marie Verhulst –

Vanaf vandaag om 10u00 kan je op www.popupconcerten.be tickets kopen voor de ‘Piet Piraat en Samson & Marie Zomeroptredens’ van zondag 12 juli in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs. Wees snel, want de capaciteit per show is beperkt tot 200 mensen.

Tickets zijn per bubbel van 2 of 4 personen beschikbaar en kosten €34,50 per stuk.

Deze concerten worden georganiseerd door House of Entertainment.
Een complete lijst van alle pop-up concerten vind je op www.popupconcerten.be

 

Het bericht Piet Piraat en Samson & Marie ook naar Puurs verscheen eerst op Belg.be.

De verhaalellementen aan de jachthaven gisteren ingewandeld

Door PVDBD

De verhaalellementen aan de jachthaven werden gisteren ingewandeld door Blankenbergs burgemeester Daphné Dumery. Omstreeks 16u werd er gestart op de hoek van de Franchommelaan en de Leopoldstraat. Samen met een deel van het college en enkele geïnteresseerden werden de verschillende verhaalellementen bezocht.

Vertelellementen Blankenberge 2020

Leopoldpark

De wandeling loopt dwars door het Leopoldpark waar verschillende (sprookjes) taferelen opgesteld staan. Bij elk tafereel staat een plaatje op een houten paal met de naam van het verhaal. Onderaan de paal staat een zwarte drukknop die de bezoekers met hun voet kunnen indrukken, om zo het verhaal te kunnen beluisteren. De meeste uitgebeelde sprookjes en verhalen zullen de kinderen zeker niet onbekend in de oren klinken. Doorheen het parcours hoor je sprookjesachtige muziek weerklinken, wat ons dadelijk aan de Efteling doet denken. Ook ‘s avonds als het donker is raden we aan nog even door het park te kuieren. ‘s Avonds zijn er namelijk vlinders en andere dingen tussen de bloemen die oplichten, wat uiteraard een feeëriek schouwspel tot gevolg heeft.

Vertelellementen Blankenberge 2020
(Een deel van het schepencollege bij één van de taferelen)

Jachthaven

Na het parcours door het Leopoldpark begint het opnieuw. Want rondom de oude jachthaven staan er nog meer verhaalellementen opgesteld. De grote kasten zijn helemaal beschilderd in het teken van 75 jaar Suske en Wiske. Maar net als in het leopoldpark is er weer de steeds weerkerende zwarte knop die met de voet kan ingedrukt worden. ditmaal geen sprookjes maar echte verhalen en sommige zelfs in het teken van Blankenberge. Een opmerkelijke die onze aandacht trok was de kast met als titel:”Jantje bij oma” Daar kon je letterlijk ruiken dat oma wafels aan het bakken was voor jantje.

Vertelellementen Blankenberge 2020

Andere verhalen

De grote kasten worden iedere week vervangen, zodat je wekelijks andere verhalen zal kunnen beluisteren. Het sprookjesbos in het Leopoldpark en de wandeling langs de oude jachthaven is zeker een aanrader. Maar let op want om 20u vallen alle verhalen stil. Niettegenstaande deze rare coronavakantie slaagt het Blankenbergs bestuur er toch in de talrijke vakantiegangers te verrassen. Tenslotte vermelden we nog twee attracties waar je nog kan van genieten. Aan de vuurtoren staat namelijk een reuzenrad opgesteld en ook kan je er vanaf 1 juli terecht  voor “De Mol Aan zee” en dat in samenwerking met VT4. Wie nog geen vakantieplannen heeft weet waarheen!

Vertelellementen Blankenberge 2020

Voor meer foto’s klik hier

Voor meer info klik hier

Het bericht De verhaalellementen aan de jachthaven gisteren ingewandeld verscheen eerst op Belg.be.

De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish

Door PVDBD

De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish. Dat dankzij de verkoop van 500 km Frikandellen XXL! Met een stralende glimlach en een cheque in de hand werden De Romeo’s  na 4 maanden corona-quarantaine opnieuw herenigd. “Het afgelopen jaar zijn er in de Belgische frituren zo’n 1,5 miljoen stuks verkocht. Van onze Romeo’s Frikandel XXL, goed voor 500 km worst gingen er omgerekend meer dan 1 meter worst per minuut over de toonbank. In vergelijking met vorig jaar is dat 10% meer. Daardoor kunnen we 1000 euro extra kunnen schenken aan Make-A-Wish Belgium-Vlaanderen, goed voor een totaalbedrag van €12.500. We willen graag iedereen bedanken die hieraan zijn medewerking heeft verleend. Ook het komende jaar blijven we de trotse ambassadeurs van onze eigen frikandel. We blijven ook geld doneren waarmee de vereniging zoveel mogelijk wensen van kinderen met een levensbedreigende aandoening kan blijven realiseren”, klinkt het bij De Romeo’s.

De Romeo's
(Foto: House Of Entertainment

Indrukwekkende cijfers

De cijfers zijn inderdaad indrukwekkend, want sinds de start van de samenwerking en de lancering van ‘De Romeo’s Frikandel XXL’ – op Valentijn, 3 jaar geleden – zijn er al meer dan 4 miljoen stuks verkocht, goed voor 1.350 km worsten of de afstand van onze fabriek in Hamont tot Barcelona. De worst krijgt elk jaar meer fans en tijdens de voorbije lockdown-periode was er een opmerkelijke verkoopstijging, die nog steeds aanhoudt. De mensen blijven verzot op 35 cm puur genot”, zegt Maurice de Kroon namens producent Vanreusel. “We willen ook alle Belgische frituristen bedanken voor hun inspanningen, die enorm bijdragen aan dit succesverhaal. Recentelijk is het partnership met De Romeo’s en Make-A-Wish opnieuw verlengd en daar zijn we als bedrijf blij mee en bijzonder trots op”, aldus Paul-Emmanuel Vanreusel.

Hilde Vander Stichele

Algemeen Coördinator van Make-A-Wish Belgium-Vlaanderen:Wij geloven in de helende kracht van een wens. Als een kind kan geloven dat zijn of haar wens uitkomt, dan kunnen ze ook geloven dat ze beter worden. We zijn heel blij, maar vooral ook dankbaar voor de steun die we krijgen. De centen kunnen we goed gebruiken om het leed te verzachten en nog meer dromen van kinderen met een levensbedreigende ziekte te laten uitkomen.

Het bericht De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish verscheen eerst op Belg.be.

De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish

Door PVDBD

De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish. Dat dankzij de verkoop van 500 km Frikandellen XXL! Met een stralende glimlach en een cheque in de hand werden De Romeo’s  na 4 maanden corona-quarantaine opnieuw herenigd. “Het afgelopen jaar zijn er in de Belgische frituren zo’n 1,5 miljoen stuks verkocht. Van onze Romeo’s Frikandel XXL, goed voor 500 km worst gingen er omgerekend meer dan 1 meter worst per minuut over de toonbank. In vergelijking met vorig jaar is dat 10% meer. Daardoor kunnen we 1000 euro extra kunnen schenken aan Make-A-Wish Belgium-Vlaanderen, goed voor een totaalbedrag van €12.500. We willen graag iedereen bedanken die hieraan zijn medewerking heeft verleend. Ook het komende jaar blijven we de trotse ambassadeurs van onze eigen frikandel. We blijven ook geld doneren waarmee de vereniging zoveel mogelijk wensen van kinderen met een levensbedreigende aandoening kan blijven realiseren”, klinkt het bij De Romeo’s.

De Romeo's
(Foto: House Of Entertainment

Indrukwekkende cijfers

De cijfers zijn inderdaad indrukwekkend, want sinds de start van de samenwerking en de lancering van ‘De Romeo’s Frikandel XXL’ – op Valentijn, 3 jaar geleden – zijn er al meer dan 4 miljoen stuks verkocht, goed voor 1.350 km worsten of de afstand van onze fabriek in Hamont tot Barcelona. De worst krijgt elk jaar meer fans en tijdens de voorbije lockdown-periode was er een opmerkelijke verkoopstijging, die nog steeds aanhoudt. De mensen blijven verzot op 35 cm puur genot”, zegt Maurice de Kroon namens producent Vanreusel. “We willen ook alle Belgische frituristen bedanken voor hun inspanningen, die enorm bijdragen aan dit succesverhaal. Recentelijk is het partnership met De Romeo’s en Make-A-Wish opnieuw verlengd en daar zijn we als bedrijf blij mee en bijzonder trots op”, aldus Paul-Emmanuel Vanreusel.

Hilde Vander Stichele

Algemeen Coördinator van Make-A-Wish Belgium-Vlaanderen:Wij geloven in de helende kracht van een wens. Als een kind kan geloven dat zijn of haar wens uitkomt, dan kunnen ze ook geloven dat ze beter worden. We zijn heel blij, maar vooral ook dankbaar voor de steun die we krijgen. De centen kunnen we goed gebruiken om het leed te verzachten en nog meer dromen van kinderen met een levensbedreigende ziekte te laten uitkomen.

Het bericht De Romeo’s schenken €12.500 aan Make-A-Wish verscheen eerst op Belg.be.

Nordin De Moor wordt Willy Wonka

Door PVDBD

Nordin De Moor wordt ‘Willy Wonka’ in ‘Charlie and the Chocolate Factory’.
Na ‘MAMMA MIA!’ en ‘The Sound of Music’ pakt Deep Bridge vanaf december 2021 opnieuw uit met een eigen Vlaamse versie van een internationale titel. Over anderhalf jaar opent Willy Wonka’s mysterieuze chocoladefabriek de deuren in de Antwerpse Stadsschouwburg. Na Broadway en West End kan je er terecht voor de Vlaamse versie van de Roald Dahl-klassieker Charlie and the Chocolate Factory’.

Willy Wonka

De eigenzinnige, kleurrijke Willy Wonka wordt gespeeld door Nordin De Moor.Na zijn glansrol 4 jaar geleden in de musical ‘Chaplin’, is Nordin klaar voor Willy Wonka. Een rol die hem op het lijf geschreven is en waar hij gegarandeerd opnieuw mee zal verbazen”.  Het verhaal van ‘Charlie and the Chocolate Factory’ is gebaseerd op het boek van Roald Dahl. Het boek werd verfilmd met Gene Wilder en recenter Johnny Depp in de rol van Willy Wonka. De musical speelde eerder op de Londense West End en Broadway.

spectaculaire nieuwe musical

De wereldberoemde Willy Wonka opent de poorten van zijn mysterieuze fabriek. En dit alleen maar voor enkele gelukkigen. De jonge Charlie Bucket en vier andere gouden ticketwinnaars gaan op een onvergetelijke reis in de wondere wereld van Willy Wonka’s chocoladefabriek. Een chocolade tuin, een leger van eekhoorns en de eigenaardige Oompa-Loompas moet je zelf gezien hebben voordat je het gelooft. ‘Charlie and the Chocolate Factory’ is een spectaculaire nieuwe musical boordevol zoete traktaties.

verrassende familievoorstellingen

Nordin is een vaste waarde in de Deep Bridge producties. Hij speelde Brad Majors in de ‘Rocky Horror Show’ en Patsy in ‘Spamalot‘. Met zijn vertolking van Thomas Andrews in ‘Titanic’ op het Donkmeer, kon hij opnieuw rekenen op lovende kritieken. In de spektakelmusicals van Studio 100 heeft hij een vaste stek in het ensemble. Met zijn rol als Willy Wonka stapt hij nu door de grote poort naar binnen, in wat één van de meest verrassende familievoorstellingen van 2021 belooft te worden.

Goedgekeurd

“Nordin is een klasbak. We hebben al vaak samengewerkt en keer op keer is dat een plezier geweest. Of Nordin nu een plaats in het ensemble inneemt of een hoofdrol, dat is altijd met veel goesting en vakmanschap. Naast een fijn mens is Nordin een natuurtalent. We zijn blij dat hij deze rol ziet zitten en meteen toehapte zodra deze titel bij ons ter sprake kwam. De erfgenamen van Roald Dahl, die toekijken op deze productie, hebben hem onmiddellijk goedgekeurd”, klinkt het bij Deep Bridge.

Roald Dahl

Dit wordt voor mij veruit de lekkerste show die ik ooit gedaan zal hebben”, zegt  Nordin De MoorAls chocoholic zal geen enkele chocoladereep in deze voorstelling veilig zijn voor mij en dat is een belofte! Dankbaar om deze unieke kans, maar ook omdat ik een eigen twist mag geven aan Willy Wonka, het geweldige personage uit het unieke brein van Roald Dahl. Een kleurrijk avontuur staat er mij en het publiek te wachten, want dit is een musical die je moet gezien hebben én voor het eerst in een Vlaamse uitvoering. Ik kijk er nu al naar uit!

kinderrollen

Ondertussen wordt er bij Deep Bridge verder gepuzzeld aan de cast. “De kinderrollen van Veruca Salt, Mike Teevee en Charlie Bucket worden – net als op de Londense West End – door kinderen gespeeld. Heel binnenkort lanceren we die audities. De zoektocht wordt bijzonder. ” aldus de productie.

De Vlaamse versie van ‘Charlie and the Chocolate Factory’, met Nordin De Moor als Willy Wonka, speelt vanaf december 2021 in de Antwerpse Stadsschouwburg. Info en tickets vind je op www.deepbridge.be

Het bericht Nordin De Moor wordt Willy Wonka verscheen eerst op Belg.be.

Nordin De Moor wordt Willy Wonka

Door PVDBD

Nordin De Moor wordt ‘Willy Wonka’ in ‘Charlie and the Chocolate Factory’.
Na ‘MAMMA MIA!’ en ‘The Sound of Music’ pakt Deep Bridge vanaf december 2021 opnieuw uit met een eigen Vlaamse versie van een internationale titel. Over anderhalf jaar opent Willy Wonka’s mysterieuze chocoladefabriek de deuren in de Antwerpse Stadsschouwburg. Na Broadway en West End kan je er terecht voor de Vlaamse versie van de Roald Dahl-klassieker Charlie and the Chocolate Factory’.

Willy Wonka

De eigenzinnige, kleurrijke Willy Wonka wordt gespeeld door Nordin De Moor.Na zijn glansrol 4 jaar geleden in de musical ‘Chaplin’, is Nordin klaar voor Willy Wonka. Een rol die hem op het lijf geschreven is en waar hij gegarandeerd opnieuw mee zal verbazen”.  Het verhaal van ‘Charlie and the Chocolate Factory’ is gebaseerd op het boek van Roald Dahl. Het boek werd verfilmd met Gene Wilder en recenter Johnny Depp in de rol van Willy Wonka. De musical speelde eerder op de Londense West End en Broadway.

spectaculaire nieuwe musical

De wereldberoemde Willy Wonka opent de poorten van zijn mysterieuze fabriek. En dit alleen maar voor enkele gelukkigen. De jonge Charlie Bucket en vier andere gouden ticketwinnaars gaan op een onvergetelijke reis in de wondere wereld van Willy Wonka’s chocoladefabriek. Een chocolade tuin, een leger van eekhoorns en de eigenaardige Oompa-Loompas moet je zelf gezien hebben voordat je het gelooft. ‘Charlie and the Chocolate Factory’ is een spectaculaire nieuwe musical boordevol zoete traktaties.

verrassende familievoorstellingen

Nordin is een vaste waarde in de Deep Bridge producties. Hij speelde Brad Majors in de ‘Rocky Horror Show’ en Patsy in ‘Spamalot‘. Met zijn vertolking van Thomas Andrews in ‘Titanic’ op het Donkmeer, kon hij opnieuw rekenen op lovende kritieken. In de spektakelmusicals van Studio 100 heeft hij een vaste stek in het ensemble. Met zijn rol als Willy Wonka stapt hij nu door de grote poort naar binnen, in wat één van de meest verrassende familievoorstellingen van 2021 belooft te worden.

Goedgekeurd

“Nordin is een klasbak. We hebben al vaak samengewerkt en keer op keer is dat een plezier geweest. Of Nordin nu een plaats in het ensemble inneemt of een hoofdrol, dat is altijd met veel goesting en vakmanschap. Naast een fijn mens is Nordin een natuurtalent. We zijn blij dat hij deze rol ziet zitten en meteen toehapte zodra deze titel bij ons ter sprake kwam. De erfgenamen van Roald Dahl, die toekijken op deze productie, hebben hem onmiddellijk goedgekeurd”, klinkt het bij Deep Bridge.

Roald Dahl

Dit wordt voor mij veruit de lekkerste show die ik ooit gedaan zal hebben”, zegt  Nordin De MoorAls chocoholic zal geen enkele chocoladereep in deze voorstelling veilig zijn voor mij en dat is een belofte! Dankbaar om deze unieke kans, maar ook omdat ik een eigen twist mag geven aan Willy Wonka, het geweldige personage uit het unieke brein van Roald Dahl. Een kleurrijk avontuur staat er mij en het publiek te wachten, want dit is een musical die je moet gezien hebben én voor het eerst in een Vlaamse uitvoering. Ik kijk er nu al naar uit!

kinderrollen

Ondertussen wordt er bij Deep Bridge verder gepuzzeld aan de cast. “De kinderrollen van Veruca Salt, Mike Teevee en Charlie Bucket worden – net als op de Londense West End – door kinderen gespeeld. Heel binnenkort lanceren we die audities. De zoektocht wordt bijzonder. ” aldus de productie.

De Vlaamse versie van ‘Charlie and the Chocolate Factory’, met Nordin De Moor als Willy Wonka, speelt vanaf december 2021 in de Antwerpse Stadsschouwburg. Info en tickets vind je op www.deepbridge.be

Het bericht Nordin De Moor wordt Willy Wonka verscheen eerst op Belg.be.

Vertellementen aan de haven van Blankenberge

Door PVDBD

Vertellementen aan de haven van Blankenberge.Een wandeling aan de haven, dat heeft iets. En deze zomer, vanaf 27 juni tot 31 augustus komt daar een extra beleving bij: Vertellementen aan de haven. Het project bestaat uit twee luiken: enerzijds een verhalenwandeling. Daarbij staan langs de Havenstraat en de Barcadère (tot aan het gebouw van de VBZR) zeven verhalenkasten die je aandacht trekken met een sfeermuziekje. Anderzijds gaan we in het Leopoldpark de sprookjestoer op.

Blankenberge
(Foto: Belg.be-PVDBD)

Geen evenement

Daphné Dummery, burgemeester: “Voor alle duidelijkheid, dit project is geen evenement. Als stad organiseren we geen evenementen meer tot eind augustus. Maar we willen de inwoner, tweedeverblijver, bezoeker en toerist wel iets unieks kunnen aanbieden in Blankenberge. Deze verhalenwandeling kadert in een ruimer perspectief. Om de toestroom aan bezoekers deze zomer te kanaliseren, delen we de stad op in diverse belevingszones. Enerzijds het stadscentrum, dat we voornamelijk moeten ontlasten om het veilig te houden. Daarom zorgen we in het westen van onze stad voor een verhalenwandeling aan dé toeristische trekpleister, de jachthaven. Aan de oostelijke zone promoten we het onthaasten, ontstressen en de rust, ideaal met de Fonteintjes en het Zeebos in de aanbieding”.

verhalenwandeling

De verhalenwandeling is zodanig gebouwd dat je met één druk op de ‘magische’ knop luistert naar verhalen van Duizend-en-één-nacht, Tijl Uilenspiegel, Baron von Münchhausen, Gullivers reizen, Jantje en zijn oma, Vlaamse volkslegenden en Griekse mythologie. Elke kast vertelt een verhaal, dat wekelijks verandert, telkens op een andere dag. Reden om terug te komen dus! De kasten zijn 210 cm hoog, 130 cm breed en 80 cm diep en bij elke nieuwe vertelling komt een nieuwe tekening op de kast. Speciale effecten zorgen voor een extra verrassing. Tof is dat de verhalen voor alle leeftijden zijn. Jantje en zijn oma is vooral voor kleuters, de Vlaamse volkslegenden spreken ook volwassenen aan.

Leopoldpark

In het Leopoldpark gaan we meer de sprookjestoer op. Negen verhaalpalen met voetdrukknop activeren een tafereeltje met audio. Een klein magisch kastje dus, van 20 x 20 cm. Hier telkens een kort verhaaltje (gemiddeld 3 minuten), zodat mensen niet te lang op één plaats blijven. Een muziekje in het park zorgt voor de betoverende sfeer. Ga zeker ook op zoek naar de sprookjesattributen die her en der verspreid staan! En maak er misschien een spelletje van… wie herkent het snelst over welk sprookje het gaat?

Vertellementen aan de haven is er voor jong en oud en is gratis.

Info: www.blankenberge.be/vertellementenaandehaven

Het bericht Vertellementen aan de haven van Blankenberge verscheen eerst op Belg.be.

Vertellementen aan de haven van Blankenberge

Door PVDBD

Vertellementen aan de haven van Blankenberge.Een wandeling aan de haven, dat heeft iets. En deze zomer, vanaf 27 juni tot 31 augustus komt daar een extra beleving bij: Vertellementen aan de haven. Het project bestaat uit twee luiken: enerzijds een verhalenwandeling. Daarbij staan langs de Havenstraat en de Barcadère (tot aan het gebouw van de VBZR) zeven verhalenkasten die je aandacht trekken met een sfeermuziekje. Anderzijds gaan we in het Leopoldpark de sprookjestoer op.

Blankenberge
(Foto: Belg.be-PVDBD)

Geen evenement

Daphné Dummery, burgemeester: “Voor alle duidelijkheid, dit project is geen evenement. Als stad organiseren we geen evenementen meer tot eind augustus. Maar we willen de inwoner, tweedeverblijver, bezoeker en toerist wel iets unieks kunnen aanbieden in Blankenberge. Deze verhalenwandeling kadert in een ruimer perspectief. Om de toestroom aan bezoekers deze zomer te kanaliseren, delen we de stad op in diverse belevingszones. Enerzijds het stadscentrum, dat we voornamelijk moeten ontlasten om het veilig te houden. Daarom zorgen we in het westen van onze stad voor een verhalenwandeling aan dé toeristische trekpleister, de jachthaven. Aan de oostelijke zone promoten we het onthaasten, ontstressen en de rust, ideaal met de Fonteintjes en het Zeebos in de aanbieding”.

verhalenwandeling

De verhalenwandeling is zodanig gebouwd dat je met één druk op de ‘magische’ knop luistert naar verhalen van Duizend-en-één-nacht, Tijl Uilenspiegel, Baron von Münchhausen, Gullivers reizen, Jantje en zijn oma, Vlaamse volkslegenden en Griekse mythologie. Elke kast vertelt een verhaal, dat wekelijks verandert, telkens op een andere dag. Reden om terug te komen dus! De kasten zijn 210 cm hoog, 130 cm breed en 80 cm diep en bij elke nieuwe vertelling komt een nieuwe tekening op de kast. Speciale effecten zorgen voor een extra verrassing. Tof is dat de verhalen voor alle leeftijden zijn. Jantje en zijn oma is vooral voor kleuters, de Vlaamse volkslegenden spreken ook volwassenen aan.

Leopoldpark

In het Leopoldpark gaan we meer de sprookjestoer op. Negen verhaalpalen met voetdrukknop activeren een tafereeltje met audio. Een klein magisch kastje dus, van 20 x 20 cm. Hier telkens een kort verhaaltje (gemiddeld 3 minuten), zodat mensen niet te lang op één plaats blijven. Een muziekje in het park zorgt voor de betoverende sfeer. Ga zeker ook op zoek naar de sprookjesattributen die her en der verspreid staan! En maak er misschien een spelletje van… wie herkent het snelst over welk sprookje het gaat?

Vertellementen aan de haven is er voor jong en oud en is gratis.

Info: www.blankenberge.be/vertellementenaandehaven

Het bericht Vertellementen aan de haven van Blankenberge verscheen eerst op Belg.be.

Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website!

Door PVDBD

Hilarische West-Vlaamse sprookjesboskonijnen 
Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website! 

Whoppie (Charline Catrysse) en Floppie (Michaël Zanders) zitten niet stil in hun (konijnen)kot! Twee weken geleden lanceerde het grappigste konijnenduo aller tijden nog de eerste aflevering van hun hoorspel en nu hebben de publiekslievelingen, aangezien we allemaal nog een tijdje in ons kot of hol moeten blijven, ook enkele leuke kleurplaten gemaakt. Kinderen, ouders en grootouders kunnen dus kleuren tegen de coronasleur én leuke extra is dat ze daarmee meteen ook leuke prijzen kunnen winnen! *

MAAR er is meer! De hilarische kibbelende konijnen met sappig West-Vlaams accent, die in de  sprookjesmusicals ‘Roodkapje’, ‘Hans en Grietje’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’ van Music Hall de harten van jong en oud wisten te veroveren, kunnen vanaf heden ook uitpakken met een gloednieuweeigen website! www.whoppiefloppie.be wordt voortaan ‘the place to be’ voor de vele fans van de West-Vlaamse BV’s (Bekende Viervoeters) en je kan er nu al tal van grappige filmpjes, 2 afleveringen van het hoorspel, leuke meezingers, foto’s én ook de eerste kleurplaat vinden.

Er zullen regelmatig nieuwe kleurplaten, afleveringen van het hoorspel, filmpjes, foto’s…op de site geplaatst worden.

*Kleur tegen de sleur en win!

Kleur alle tekeningen in, verzamel ze en breng ze mee naar de volgende show met Whoppie en Floppie. Wie weet win jij dan wel een leuk prijzenpakket!

Vergeet ook niet je tekening(en) op sociale media te posten met de hashtag #whoppiefloppie, want dan maak je ook al kans op leuke prijzen!

De eerste kleurplaat kan je nu downloaden op: www.whoppiefloppie.be

Het bericht Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website! verscheen eerst op Belg.be.

Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website!

Door PVDBD

Hilarische West-Vlaamse sprookjesboskonijnen 
Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website! 

Whoppie (Charline Catrysse) en Floppie (Michaël Zanders) zitten niet stil in hun (konijnen)kot! Twee weken geleden lanceerde het grappigste konijnenduo aller tijden nog de eerste aflevering van hun hoorspel en nu hebben de publiekslievelingen, aangezien we allemaal nog een tijdje in ons kot of hol moeten blijven, ook enkele leuke kleurplaten gemaakt. Kinderen, ouders en grootouders kunnen dus kleuren tegen de coronasleur én leuke extra is dat ze daarmee meteen ook leuke prijzen kunnen winnen! *

MAAR er is meer! De hilarische kibbelende konijnen met sappig West-Vlaams accent, die in de  sprookjesmusicals ‘Roodkapje’, ‘Hans en Grietje’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’ van Music Hall de harten van jong en oud wisten te veroveren, kunnen vanaf heden ook uitpakken met een gloednieuweeigen website! www.whoppiefloppie.be wordt voortaan ‘the place to be’ voor de vele fans van de West-Vlaamse BV’s (Bekende Viervoeters) en je kan er nu al tal van grappige filmpjes, 2 afleveringen van het hoorspel, leuke meezingers, foto’s én ook de eerste kleurplaat vinden.

Er zullen regelmatig nieuwe kleurplaten, afleveringen van het hoorspel, filmpjes, foto’s…op de site geplaatst worden.

*Kleur tegen de sleur en win!

Kleur alle tekeningen in, verzamel ze en breng ze mee naar de volgende show met Whoppie en Floppie. Wie weet win jij dan wel een leuk prijzenpakket!

Vergeet ook niet je tekening(en) op sociale media te posten met de hashtag #whoppiefloppie, want dan maak je ook al kans op leuke prijzen!

De eerste kleurplaat kan je nu downloaden op: www.whoppiefloppie.be

Het bericht Whoppie en Floppie lanceren eigen kleurplaten én website! verscheen eerst op Belg.be.

Uki’ viert zijn 10de verjaardag

Door PVDBD

Dit Belgische exportproduct veroverde zo’n 50 landen en realiseerde al meer dan 200 miljoen YouTube-views

‘Uki’ viert zijn 10de verjaardag en is nog steeds één van de smaakmakers op Ketnet Junior

Vrijdag 3 april is een bijzonder dag voor Uki, want dan is de gele hartendief van de peuters en kleuters (en hun ouders en grootouders) uit de gelijknamige populaire Belgische animatieserie jarig. Dit jaar wordt het een extra bijzonder feest, want Uki viert zijn 10de verjaardag en die gaat ook in volle coronacrisis niet onopgemerkt voorbij.

Met Ketnet hebben we een toffe wedstrijd opgezet en in het komende jaar rollen we nog wat leuke acties uit, waarmee we de allerkleinsten extra gaan verwennen. Het voorbije decennium werd ‘Uki’ uitgezonden in meer dan 50 landen, waaronder uiteraard België, maar ook Engeland (BBC), Italië, Canada, Scandinavië, Portugal, Brazilië, Taiwan en zelfs Iran. De kracht van de 3D-animatie zit verweven in 52 afleveringen van elk 5 minuten die een soft-educatief karakter hebben en die opgebouwd zijn rond Uki en zijn speelkameraden: Konijn, Eekhoorn, Schildpad, Egel, Eend en de dansende bloempjes. In de serie wordt niet gesproken maar de stemmige muziek verwoordt prachtig de gevoelens en bedoelingen van de personages. Uki is eigenlijk de verpersoonlijking van een kleuter die elke dag z’n kijkertjes bij de hand neemt en iets nieuws ontdekt.
 
Net als het Nederlandse RTL TeleKids, blijft Ketnet ‘Uki’ regelmatig uitzenden op televisie, en dit al 10 jaar lang. Alle afleveringen zijn online en in de Ketnet Junior-app beschikbaar. Het YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan 47.000 volgers en de 117 video’s zijn op verschillende kanalen inmiddels goed voor meer dan 200 miljoen views. Naast de uitgebreide, succesvolle merchandising, krijgen we regelmatig de vraag of er ook een theatervoorstelling komt en dat is iets waar we zeker nog voor openstaan”, zeggen Theo De Roeck en Peter Decraene, de mannen achter het ‘Uki’-verhaal.

De uitzendingen waren nauwelijks begonnen of we waren met ‘Uki’ door het befaamde internationale vakblad ‘KidScreen’ al genomineerd voor een award in de categorie ‘beste geanimeerde serie voor kleuters’, waardoor we met de serie echt een vliegende start namen”, zegt Peter Decraene, die samen met Theo De Roeck (Topfloor), de Gentse animatiestudio Creative Conspiracy, Universal Music en Ketnet mee aan de wieg stond van het verhaal.

Zowel Universal als BBC zorgden voor de wereldwijde distributie en in een mum van tijd veroverde Uki de peuter- en kleuterharten. Onze gele vriend straalt een vriendelijke positiviteit uit en dat wordt erg gewaardeerd door zowel de kinderen als de ouders. De band tussen Uki en z’n vriendjes is puur en hartverwarmend. Ook de natuur is een belangrijk gegeven in de reeks en we zijn bewust weggebleven van drukke omgevingen, voertuigen en snelle actie, met de bedoeling een rustige, tijdloze en vertrouwde omgeving te creëren voor de jonge kijkertjes. Daarom ook duurt elke aflevering maar 5 minuten en zijn ze opgebouwd rond een vaste structuur van opstaan en gaan slapen zodra de zon ondergaat, en Uki gelukzalig indommelt in zijn bloempje.

Het soft-educatieve karakter van de reeks vertaalt zich in het puzzelen, de muziek en de denkspelletjes die erin verwerkt zitten. Uki praat niet, maar door de manier waarop hij interageert met de camera, betrekt hij de jonge kijkertjes bij z’n avonturen. Ze mogen meepuzzelen en nadenken hoe hij losgeraakt wanneer hij vastzit. Door de jaren heen hebben we prachtige reacties gekregen van ouders wereldwijd. De mooiste kwam van een vader in Italië die ons vertelde hoe Uki hen in staat stelde om vooruitgang te boeken in de communicatie met hun autistisch zoontje. Hartverwarmend.

Succesvol Belgisch exportproduct

De voorbije 10 jaar was ‘Uki’ in meer dan 50 landen op televisie te zien en werden er massaal DVD’s, knuffels, brooddozen, boeken, kledij, fopspenen en nog een resem merchandise varianten verkocht. “De opkomst van het internet zorgde enerzijds voor een terugval van de dvd verkoop, maar anderzijds bereikten we met YouTube een nieuwe doelgroep. Momenteel zit het officiële Uki kanaal aan meer dan 47.000 subscribers en 117 video’s. Andere mensen en kanalen delen de videos en zo zitten we al aan meer dan 200 miljoen views.

De aflevering Sneeuwkonijn is met 7,6 miljoen views de populairste, gevolgd door die met ‘Schildpad op wielen’ (5,7 miljoen) en ‘Waar is de cake? (5,3 miljoen). Met uitzendingen in meer dan 50 landen is Uki de voorbije 10 jaar een sterk Belgisch exportproduct gebleken. We zijn er nog steeds trots op dat BBC één van de eersten was om het uit te zenden en dat onze eigen Ketnet ook in Vlaanderen van Uki een blijver heeft gemaakt”, zegt Theo De Roeck.

Ketnet

Ook bij Ketnet is ‘Uki’ na al die jaren nog één van de smaakmakers en aanwezig in het Ketnet Junior uitzendschema en op ketnet.be en in de Ketnet Junior app. Aanbodsverantwoordelijke en Ketnetpsychologe dr. Telidja Klaï: “Uki behoort al een 10tal jaar tot de Ketnet Junior familie en daar zijn we heel erg blij om. Uki past volledig binnen de waarden van Ketnet omdat het verrassend, positief, grappig en bijzonder ontspannend is. Het feit dat Uki vele facetten van de ontwikkeling van peuters stimuleert, is een absoluut pluspunt. Daarenboven is de design heel erg mooi, tijdloos, met een prachtig kleurenpallet dat nooit vervaagt of verveelt. Wat ons betreft, blijft Uki een pareltje.

Theater 

Door het sterke tijdloze karakter van de 52 afleveringen is er voorlopig geen noodzaak om er nieuwe te ontwikkelen. De voorbije jaren kregen we wel regelmatig vraag naar een theatervoorstelling. We zijn al lang aan het nadenken over hoe we zoiets zouden kunnen realiseren. Dat is niet evident, want door de smalle nek van Uki is de ontwikkeling van een Uki-pak voor een acteur geen optie. Als we daar een gepaste oplossing voor vinden én als blijkt dat er interesse zou zijn bij de theaterproducenten, dan hebben we daar zeker oren naar. De interesse bij de peuters, kleuters, hun ouders en grootouders is er in ieder geval, dus wie weet kunnen we dat in de komende jaren nog realiseren. Maar eerst vieren we zijn 10de verjaardag”, zegt Peter Decraene.

Meer info over ‘Uki’ vind je op www.ketnet.be, waar je vanaf vrijdag enkele Uki-pretpakketten kan winnen als je meespeelt met de verkleedwedstrijd. In de Ketnet Junior App vind je ook een nieuwe kleurplaat.

(Foto: House Of Entertainment)

Extra, aanvullende info rond ‘Uki’:

In een zonnebloemenveld, vlakbij een prachtig bos, woont het kleine, gele, gevleugelde wezentje Uki. Net zoals alle kleine wezentjes staat Uki te popelen om de wereld rondom te verkennen. Onder het waakzame oog van Zon en Wolk trekt Uki eropuit in de mooie groene wereld die voor hem openligt. Gelukkig moet Uki niet alleen op ontdekkingstocht. In het bos wonen immers heel wat vriendjes die met Uki mee op avontuur willen. Door te spelen met Konijn, Egel, Schildpad, Eend en Eekhoorn leert Uki elke dag iets nieuws. Zo ontdekken Uki en zijn vriendjes bijv. hun eigen schaduw, leren ze verstoppertjes spelen, spelen ze op de glijbaan of de schommel en ontdekken ze de wonderen van de natuur.

Uki is een animatiereeks  voor de allerkleinsten.  Eigenlijk richt de reeks zich tot kinderen van 1 tot 4 jaar, maar ook jongere kindjes (en ouders en grootouders) kunnen genieten van de felle kleuren, de vrolijke deuntjes en de simpele verhaallijnen. Uki is de verpersoonlijking van een vrolijke, nieuwsgierige peuter die graag nieuwe dingen leert. Elke aflevering duurt 5 minuten en vertelt, zonder woorden, een dag uit het leven van Uki en zijn vriendjes. Doordat elke aflevering op dezelfde manier is opgebouwd, is er een grote herkenbaarheid voor de kindjes. Ondanks het feit dat er niet gesproken wordt in Uki, worden de verhalen en de emoties van Uki en zijn vriendjes toch zeer duidelijk overgebracht door lichaamstaal en kleine geluidjes.

Ook erg leuk is dat elk personage uit Uki zijn eigen karakter heeft. Egel is lief, maar wel een beetje onzeker, Schildpad is de lamme goedzak van de reeks, terwijl Konijn iets meer een willetje heeft (hij wil altijd winnen, durft wel eens vals spelen, …). Eekhoorn is dan weer de actiefste van de groep. Uki richt zich geregeld tot zijn publiek. Hij lacht naar de camera en zwaait naar de kijkertjes. Een eenvoudige manier om de kinderen te betrekken bij wat er op het scherm gebeurt. Bovendien speelt Uki heel vaak met speelgoed waar kindjes uit de doelgroep ook mee spelen (een bal, een kegel met ringen, …), waardoor de herkenbaarheid voor de kinderen wordt verhoogd.

Het bericht Uki’ viert zijn 10de verjaardag verscheen eerst op Belg.be.

❌