[Français Français]
[Contact]

NieuwsKoppen België

🔒
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Verkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd

Door PVDBD

nvaVerkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd

-Neder Over-Heembeek 9 februari 2019- De verkiezingslijsten van N-VA werden vandaag op de partijraad in Neder over-Heembeek goedgekeurd. Dat wil zeggen dat naast de beschermde plaatsen (dit zijn verkiesbare plaatsen) ook de rest van de plaatsen definitief zijn ingevuld. En dit zowel Vlaams, Federaal als Europees. Zoals eerder al gemeld is Bart De Wever kandidaat minister-president, Jan Jambon kandidaat premier en trekt huidig minister-president Geert Bourgois de Europese lijst. Ook de Brusselse lijsten werden goedgekeurd.

Brussel

Brussel kan beter. De Brusselaar verdient beter” klinkt het bij de lijsttrekkers van N-VA Brussel. Cieltje Van Achter (Brussels parlement), Karl Vanlouwe (Vlaams parlement) en nieuweling Elias Kartout (Kamer) trekken met een diverse mix van topkandidaten naar de verkiezingen van 26 mei.

(Cieltje Van Achter)

Voor de verkiezingen van 26 mei bouwt de Brusselse N-VA voort op de solide basis die gelegd werd bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het jonge talent dat N-VA sinds oktober 2018 in verscheidene Brusselse gemeenten vertegenwoordigt, krijgt een prominente rol bij de komende verkiezingen. Met deze sterke lijsten is de N-VA klaar om in Brussel de kracht van verandering te zijn. “Wij willen een efficiënt, veilig en leefbaar Brussel. Het wordt tijd om het immense potentieel van Brussel ten volle te benutten.”

Veerle Baeyens

Nieuw lid van het comité van toezicht

Net voor deze lijstgoedkeuring was er nog een stemming voor een nieuw lid van het comité van toezicht. Hiervoor waren er vier kandidaturen binnen gekomen op het partijsecretariaat. Na een spannende race, er kwamen 3 stemronden aan te pas was het de de burgemeester van Haaltert “Veerle Baeyens” die het haalde. Ook werd deze namiddag de nieuwe slogan onthult waarmee N-VA naar de verkiezingen zal trekken op 26 mei:”Voor Vlaanderen Voor Vooruitgang”.

 

Het bericht Verkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd verscheen eerst op Belg.be.

Verkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd

Door PVDBD

nvaVerkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd

-Neder Over-Heembeek 9 februari 2019- De verkiezingslijsten van N-VA werden vandaag op de partijraad in Neder over-Heembeek goedgekeurd. Dat wil zeggen dat naast de beschermde plaatsen (dit zijn verkiesbare plaatsen) ook de rest van de plaatsen definitief zijn ingevuld. En dit zowel Vlaams, Federaal als Europees. Zoals eerder al gemeld is Bart De Wever kandidaat minister-president, Jan Jambon kandidaat premier en trekt huidig minister-president Geert Bourgois de Europese lijst. Ook de Brusselse lijsten werden goedgekeurd.

Brussel

Brussel kan beter. De Brusselaar verdient beter” klinkt het bij de lijsttrekkers van N-VA Brussel. Cieltje Van Achter (Brussels parlement), Karl Vanlouwe (Vlaams parlement) en nieuweling Elias Kartout (Kamer) trekken met een diverse mix van topkandidaten naar de verkiezingen van 26 mei.

(Cieltje Van Achter)

Voor de verkiezingen van 26 mei bouwt de Brusselse N-VA voort op de solide basis die gelegd werd bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het jonge talent dat N-VA sinds oktober 2018 in verscheidene Brusselse gemeenten vertegenwoordigt, krijgt een prominente rol bij de komende verkiezingen. Met deze sterke lijsten is de N-VA klaar om in Brussel de kracht van verandering te zijn. “Wij willen een efficiënt, veilig en leefbaar Brussel. Het wordt tijd om het immense potentieel van Brussel ten volle te benutten.”

Veerle Baeyens

Nieuw lid van het comité van toezicht

Net voor deze lijstgoedkeuring was er nog een stemming voor een nieuw lid van het comité van toezicht. Hiervoor waren er vier kandidaturen binnen gekomen op het partijsecretariaat. Na een spannende race, er kwamen 3 stemronden aan te pas was het de de burgemeester van Haaltert “Veerle Baeyens” die het haalde. Ook werd deze namiddag de nieuwe slogan onthult waarmee N-VA naar de verkiezingen zal trekken op 26 mei:”Voor Vlaanderen Voor Vooruitgang”.

 

Het bericht Verkiezingslijsten N-VA door partijraad goedgekeurd verscheen eerst op Belg.be.

Snelwegparking Groot-Bijgaarden moet strenger bewaakt worden

Door Johan

Ook Europa wil strengere beveiliging snelwegparking Groot-Bijgaarden

Ook Europa erkent de noodzaak van een strenger beveiligde snelwegparking in Groot-Bijgaarden. Dat blijkt uit een rapport dat vandaag in het Europees Parlement wordt voorgesteld.

Europarlementslid Mark Demesmaeker: “Brussel is een cruciaal knooppunt in het trans-Europees transportnetwerk. Europa wil dat de belangrijke snelwegparkings in dit netwerk strenger bewaakt worden om onder meer mensensmokkel tegen te gaan. Gezien de ligging van Groot-Bijgaarden is het logisch dat ook deze parking heringericht wordt.”

Vlaams minister Weyts heeft voor de herinrichting in Groot-Bijgaarden al de nodige initiatieven genomen en middelen voorzien. Demesmaeker: “Dit is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs, maar ook voor de directe buurtbewoners. Het kan niet dat illegale migranten er bijna ongehinderd ’s nachts kunnen rondhangen en in vrachtwagens inbreken. Groot-Bijgaarden, dat niet ver van het Noordstation en het Maximiliaanpark ligt, mag geen trekpleister worden voor mensensmokkel.”

Demesmaeker wijst ook naar het belang voor de veiligheid op de weg: “Vrachtwagenchauffeurs moeten op een menswaardige manier tot rust kunnen komen na hun kilometerslange ritten. Op dat vlak geeft Vlaanderen in Europa het goede voorbeeld met zijn plan van aanpak voor veilige en propere parkeergelegenheden. Zo halen we vermoeide cowboys van de baan. Hopelijk voert de concessiehouder in Groot-Bijgaarden nu ook de nodige aanpassingen door.”

Het bericht Snelwegparking Groot-Bijgaarden moet strenger bewaakt worden verscheen eerst op Belg.be.

Europees Parlement zal debat starten over Catalonie

Door Johan

Catalonie

Europees Parlement steunt eindelijk eis N-VA voor debat over Catalonië

Het Europees Parlement zal deze week dan toch debatteren over het gewelddadig optreden van de Spaanse politie tijdens het Catalaans onafhankelijkheidsreferendum. Dat werd bij de opening van de maandelijkse zitting in Straatsburg beslist. De N-VA is al lang vragende partij voor dit debat. Zeker nu de beenharde houding van de Spaanse politie gisteren voor bijna 900 gewonden zorgde in Catalonië. “De N-VA-positie is alvast duidelijk: neen aan het Spaanse geweld, neen aan de Europese Commissie die de Spaanse regering steunt in haar ondemocratische aanpak die indruist tegen onze Europese waarden. Geweld kan nooit worden getolereerd, en dus per definitie ook niet wanneer er sprake is van geweld tegen onschuldige burgers binnen de grenzen van de Europese Unie. Het escalerende Spaanse geweld had eigenlijk al veel langer op de agenda van het Europees Parlement moeten staan.”

Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt, die bij de start van de plenaire vergadering de N-VA vertegenwoordigde, is tevreden dat er nu eindelijk een parlementair debat over Catalonië mogelijk is. De andere drie N-VA-Europarlementsleden, Mark Demesmaeker, Helga Stevens en Sander Loones, zijn sinds het afgelopen weekend in Catalonië en aanschouwden de gewelddadige Spaanse repressie van dichtbij.

Anneleen Van Bossuyt: “Natuurlijk steunt de N-VA een debat over Catalonië. Het is vooral een schande dat de Europese burgers er zo lang hebben op moeten wachten, terwijl de escalatie al weken en maanden zichtbaar was. Niemand kan zeggen dat hij verbaasd was door het Spaanse geweld. De EU heeft aan haar democratische plichten verzaakt en heeft haar eigen draagvlak serieus aangetast.”

Mark Demesmaeker: “Maandenlang weigerde de Commissie om op te roepen tot dialoog tussen Madrid en Barcelona, wat de kiemen van dit conflict alleen maar versterkte. In andere landen is de Commissie er als de kippen bij om de Europese waarden te verdedigen, en terecht. Maar tegenover Spanje bleef ze jarenlang muisstil. Is dat misschien omdat Commissievoorzitter Juncker en Spaans premier Rajoy deel uitmaken van dezelfde christendemocratische fractie? Dat zou een onverdedigbaar staaltje vriendjespolitiek zijn met honderden gewonden tot gevolg. Ik ben verbolgen.”

Sander Loones: “Alsof het maandenlange stilzwijgen van Juncker & co nog niet genoeg was, bewierookt ze vandaag ‘het leiderschap van premier Rajoy in het beheersen van dit moeilijk proces’. De Europese Commissie gooit bloemetjes naar een leider die gemaskerde en zwaarbewapende stoottroepen zijn eigen bevolking laat aanvallen. Het leiderschap van Rajoy stoelt op wapenstokken en rubberkogels. Wat een Europese lidstaat onwaardig is, krijgt steunbetuigingen vanuit het Berlaymont-gebouw. Commissievoorzitter Juncker moet zijn conclusies trekken en opstappen, zoveel is duidelijk. En er moet werk gemaakt worden van correcte en ernstige internationale bemiddeling.”

Helga Stevens: “Ik hoop op een sterk signaal van het Europees Parlement in dit Catalonië-debat: Neen aan dit onverdedigbare geweld. En laat er geen twijfel over bestaan: wie denkt zoete broodjes te kunnen bakken met deze Spaanse premier Rajoy, wie dit nu nog een ‘interne Spaanse kwestie’ noemt, bewijst Europa trouwens ook geen dienst. En die kan voortaan elke morele hoogdravendheid best achterwege laten.”

Het bericht Europees Parlement zal debat starten over Catalonie verscheen eerst op Belg.be.

Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen

Door Johan

Dieselgate: Europees Parlement laat kans op onafhankelijke controle uitstootnormen liggen

Het Europees Parlement heeft een reeks aanbevelingen van de Dieselgate-onderzoekscommissie goedgekeurd, maar heeft de oprichting van een onafhankelijk controleagentschap verworpen. Europarlementslid Mark Demesmaeker, die tevens ondervoorzitter was van de onderzoekscommissie, reageert met gemengde gevoelens: “Het Parlement heeft vandaag aan de burgers getoond dat we hen niet laten stikken en dat we komaf willen maken met het structurele falen dat Dieselgate heeft blootgelegd. Niettemin werd er jammer genoeg geen meerderheid gevonden voor een onafhankelijk EU-agentschap dat voor een sterker markttoezicht zou gezorgd hebben. Hoewel ik de specifieke conclusies en aanbevelingen toejuich, eindigt mijn Dieselgate-onderzoek deels met een wrange nasmaak.”

Demesmaeker beschouwt een dergelijk agentschap als een belangrijk element om een nieuwe Dieselgate te vermijden: “Zonder controle, toezicht en handhaving zijn zelfs de strengste normen papieren tijgers. Een sterker markttoezicht is essentieel, net als onafhankelijkheid en transparantie. In deze specifieke context had dit agentschap de beste garanties geboden om politieke beïnvloeding uit te sluiten. Voor het spoorwegverkeer, zee- en luchtvaart, zijn er overigens al EU-agentschappen. Bovendien was het niet de bedoeling dit te financieren met belastinggeld, maar wel met bijdragen vanuit de sector.”

Anderzijds is Demesmaeker wel tevreden dat het eindrapport erg kritisch is voor alle betrokkenen: “Geen lessen trekken uit Dieselgate zou simpelweg onaanvaardbaar zijn. Het zou bovendien de groene geloofwaardigheid van de EU verder ondermijnen. Anderhalf jaar na het uitbreken van Dieselgate, blijkt immers duidelijk dat dit schandaal voor de volksgezondheid had kunnen en moeten vermeden worden. De grote verschillen tussen de uitstoot van wagens in het laboratorium en op de weg waren bekend én er waren duidelijke aanwijzingen van mogelijke fraude. Toch werd geen actie ondernomen om het structurele probleem krachtdadig aan te pakken. Integendeel, de invoering van effectieve praktijktesten werd aanzienlijk vertraagd. Onverantwoordelijke lidstaten en een nalatige Europese Commissie schoven de volksgezondheid opzij. Vooral zwakke weggebruikers en kinderen worden hierdoor getroffen. Slechte luchtkwaliteit maakt burgers doodziek: in Europa sterven naar schatting jaarlijks 75.000 burgers vroegtijdig door stikstofdioxide, voornamelijk afkomstig van vervuilende dieselauto’s.”

Volgens Demesmaeker is uit het werk van deze onderzoekscommissie gebleken dat alle technologie beschikbaar is om de vooropgestelde normen voor stikstof vandaag al te bereiken: “Ook in reële rijomstandigheden en zonder een negatieve impact op de CO2-uitstoot. Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen. De bescherming van volksgezondheid en milieu is immers een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Het bericht Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen verscheen eerst op Belg.be.

Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen

Door Johan

Dieselgate: Europees Parlement laat kans op onafhankelijke controle uitstootnormen liggen

Het Europees Parlement heeft een reeks aanbevelingen van de Dieselgate-onderzoekscommissie goedgekeurd, maar heeft de oprichting van een onafhankelijk controleagentschap verworpen. Europarlementslid Mark Demesmaeker, die tevens ondervoorzitter was van de onderzoekscommissie, reageert met gemengde gevoelens: “Het Parlement heeft vandaag aan de burgers getoond dat we hen niet laten stikken en dat we komaf willen maken met het structurele falen dat Dieselgate heeft blootgelegd. Niettemin werd er jammer genoeg geen meerderheid gevonden voor een onafhankelijk EU-agentschap dat voor een sterker markttoezicht zou gezorgd hebben. Hoewel ik de specifieke conclusies en aanbevelingen toejuich, eindigt mijn Dieselgate-onderzoek deels met een wrange nasmaak.”

Demesmaeker beschouwt een dergelijk agentschap als een belangrijk element om een nieuwe Dieselgate te vermijden: “Zonder controle, toezicht en handhaving zijn zelfs de strengste normen papieren tijgers. Een sterker markttoezicht is essentieel, net als onafhankelijkheid en transparantie. In deze specifieke context had dit agentschap de beste garanties geboden om politieke beïnvloeding uit te sluiten. Voor het spoorwegverkeer, zee- en luchtvaart, zijn er overigens al EU-agentschappen. Bovendien was het niet de bedoeling dit te financieren met belastinggeld, maar wel met bijdragen vanuit de sector.”

Anderzijds is Demesmaeker wel tevreden dat het eindrapport erg kritisch is voor alle betrokkenen: “Geen lessen trekken uit Dieselgate zou simpelweg onaanvaardbaar zijn. Het zou bovendien de groene geloofwaardigheid van de EU verder ondermijnen. Anderhalf jaar na het uitbreken van Dieselgate, blijkt immers duidelijk dat dit schandaal voor de volksgezondheid had kunnen en moeten vermeden worden. De grote verschillen tussen de uitstoot van wagens in het laboratorium en op de weg waren bekend én er waren duidelijke aanwijzingen van mogelijke fraude. Toch werd geen actie ondernomen om het structurele probleem krachtdadig aan te pakken. Integendeel, de invoering van effectieve praktijktesten werd aanzienlijk vertraagd. Onverantwoordelijke lidstaten en een nalatige Europese Commissie schoven de volksgezondheid opzij. Vooral zwakke weggebruikers en kinderen worden hierdoor getroffen. Slechte luchtkwaliteit maakt burgers doodziek: in Europa sterven naar schatting jaarlijks 75.000 burgers vroegtijdig door stikstofdioxide, voornamelijk afkomstig van vervuilende dieselauto’s.”

Volgens Demesmaeker is uit het werk van deze onderzoekscommissie gebleken dat alle technologie beschikbaar is om de vooropgestelde normen voor stikstof vandaag al te bereiken: “Ook in reële rijomstandigheden en zonder een negatieve impact op de CO2-uitstoot. Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen. De bescherming van volksgezondheid en milieu is immers een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Het bericht Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen verscheen eerst op Belg.be.

Overheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

Door Johan

webcamOverheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

Het Europees Parlement keurt morgen nieuwe wetgeving goed die ervoor moet zorgen dat mensen met een beperking gemakkelijker toegang zullen hebben tot het internet, en meer bepaald de websites van overheidsdiensten. “Een grote stap voorwaarts”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die medeonderhandelaar van dit dossier was.

Van Bossuyt: “Mensen met een beperking ondervinden vaak moeilijkheden wanneer ze bijvoorbeeld op de gemeentewebsite willen uitzoeken wanneer het vuilnis opgehaald wordt of wanneer ze het adres van het dichtstbijzijnde ziekenhuis of school willen opzoeken. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om alledaagse noodzakelijke informatie op te zoeken op het internet.”

Europarlementslid Helga Stevens (N-VA), die zelf doof is, sluit zich hierbij aan: “Vele filmpjes hebben jammer genoeg geen ondertitels. Wie doof is en niet kan liplezen, heeft geen idee wat er gezegd wordt. Minstens voor belangrijke boodschappen lijkt het me logisch dat er dan ondertitels worden voorzien.”

De nieuwe wetgeving vraagt overheidsdiensten inspanningen te leveren om hun websites toegankelijker te maken. Maar naast websites zullen ook applicaties aangepast moeten worden. Van Bossuyt: “Vandaag gebruiken steeds meer mensen hun telefoon of tablet om op het internet te surfen. Vanuit het Europees Parlement heb ik hard gepleit voor deze uitbreiding naar apps.”

Volgens Van Bossuyt heeft de wetgeving een evenwicht kunnen bereiken tussen toegankelijkheid enerzijds en het vermijden van te hoge kosten anderzijds. “Ook toegankelijkheid heeft immers een kostprijs”, waarschuwt Van Bossuyt. “Een kleine dorpsschool kan de hoge kostprijs van het toegankelijk maken van de gehele website vaak niet dragen. Met deze wetgeving zal de school enkel noodzakelijke info zoals adres, contactinfo, inschrijvingsformulieren,… toegankelijk moeten maken.”

Wie toch andere info wil raadplegen, kan beroep doen op een systeem ‘op aanvraag’. Van Bossuyt: “Het zou absurd zijn dat een museum al zijn archieven toegankelijk moet maken. Maar een student geschiedenis met een beperking die toch een bepaald archiefdocument wil raadplegen, kan dat dan steeds aanvragen mits een gegronde rechtvaardiging.”

Het bericht Overheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking verscheen eerst op Belg.be.

Overheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

Door Johan

webcamOverheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking

Het Europees Parlement keurt morgen nieuwe wetgeving goed die ervoor moet zorgen dat mensen met een beperking gemakkelijker toegang zullen hebben tot het internet, en meer bepaald de websites van overheidsdiensten. “Een grote stap voorwaarts”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die medeonderhandelaar van dit dossier was.

Van Bossuyt: “Mensen met een beperking ondervinden vaak moeilijkheden wanneer ze bijvoorbeeld op de gemeentewebsite willen uitzoeken wanneer het vuilnis opgehaald wordt of wanneer ze het adres van het dichtstbijzijnde ziekenhuis of school willen opzoeken. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om alledaagse noodzakelijke informatie op te zoeken op het internet.”

Europarlementslid Helga Stevens (N-VA), die zelf doof is, sluit zich hierbij aan: “Vele filmpjes hebben jammer genoeg geen ondertitels. Wie doof is en niet kan liplezen, heeft geen idee wat er gezegd wordt. Minstens voor belangrijke boodschappen lijkt het me logisch dat er dan ondertitels worden voorzien.”

De nieuwe wetgeving vraagt overheidsdiensten inspanningen te leveren om hun websites toegankelijker te maken. Maar naast websites zullen ook applicaties aangepast moeten worden. Van Bossuyt: “Vandaag gebruiken steeds meer mensen hun telefoon of tablet om op het internet te surfen. Vanuit het Europees Parlement heb ik hard gepleit voor deze uitbreiding naar apps.”

Volgens Van Bossuyt heeft de wetgeving een evenwicht kunnen bereiken tussen toegankelijkheid enerzijds en het vermijden van te hoge kosten anderzijds. “Ook toegankelijkheid heeft immers een kostprijs”, waarschuwt Van Bossuyt. “Een kleine dorpsschool kan de hoge kostprijs van het toegankelijk maken van de gehele website vaak niet dragen. Met deze wetgeving zal de school enkel noodzakelijke info zoals adres, contactinfo, inschrijvingsformulieren,… toegankelijk moeten maken.”

Wie toch andere info wil raadplegen, kan beroep doen op een systeem ‘op aanvraag’. Van Bossuyt: “Het zou absurd zijn dat een museum al zijn archieven toegankelijk moet maken. Maar een student geschiedenis met een beperking die toch een bepaald archiefdocument wil raadplegen, kan dat dan steeds aanvragen mits een gegronde rechtvaardiging.”

Het bericht Overheidswebsites moeten toegankelijker worden voor mensen met een beperking verscheen eerst op Belg.be.

❌