[Français Français]
[Contact]

NieuwsKoppen België

🔒
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren — 21 Januari 2019Wegen & Verkeer

Brusselsesteenweg (N235) in Beersel: studie naar herinrichting

Door jonas.bervoets@connect.be

Een studiebureau onderzoekt in 2019 in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de herinrichting van de Brusselsesteenweg (N235), meerbepaald het stuk vanaf het kruispunt met de Alsembergsesteenweg en de Pastoor Bolsstraat tot het Winderickxplein in Beersel.

Met een toekomstige herinrichting wil AWV een veiligere schoolomgeving creëren in de buurt van basisschool Sint-Victorinstituut. Daarbij horen onder andere de aanleg van fietspaden, de nodige fietsvoorzieningen en het inrichten van veilige en bereikbare bushaltes.

In eerste instantie zullen er voorontwerpen opgemaakt worden voor de herinrichting. Er is vandaag nog geen concept voor de toekomstige Brusselsesteenweg in Beersel. Over wanneer het eerste voorontwerp afgewerkt zal worden of wanneer er werken zullen starten, bestaat vandaag nog geen duidelijkheid. Zodra er meer nieuws is, zal AWV dat op deze webpagina melden.

De volledige vernieuwing van de riolering onder de Brusselsesteenweg (N235) maakt ook deel uit van de studieopdracht. Die vernieuwing is noodzakelijk om de wateroverlast in de regio naar de toekomst toe terug te dringen. Het studiebureau zal daarvoor een eerder aangevatte rioleringsstudie uit 2013 verder uitwerken. Wat wel al vaststaat is dat er een gescheiden stelsel komt, voorzien met de nodige buffering, waarin regen- en afvalwater apart worden afgevoerd. Dat is beter voor het milieu.

 

  • 21 Januari 2019 om 20:14

Winterprik: de strooidiensten staan klaar

Door Veva Daniels

Morgenochtend komt een sneeuwzone ons land binnen. De voorspelling van Meteowing is dat deze vanaf 7u, langs de kust Vlaanderen bereikt. De wegdektemperaturen zullen negatief zijn, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties en mogelijke gladheid.

Morgenochtend verwacht de voorspeller van Meteowing een sneeuwzone die vanaf 7 uur Vlaanderen zal binnenkomen langs de kust. In de loop van de ochtend en voormiddag zal deze zich naar het centrum en oosten van Vlaanderen begeven. Aangezien de wegdektemperaturen morgenochtend en tijdens een deel van de voormiddag negatief zullen zijn, kan dit leiden tot gladheid/gevaarlijke situaties op de weg.

De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer volgen nauwgezet de toestand op de weg op en zullen uitrijden om zowel preventief zout te strooien waar en wanneer nodig als lokale gladheid te bestrijden. Ook morgen blijven de strooidiensten actief om eventuele sneeuwaccumulatie te ruimen. 

Weggebruikers die morgenochtend de weg op moeten worden gevraagd om voor vertrek zeker de weersvoorspellingen na te kijken, de radio bulletins op te volgen en de website van het Vlaams Verkeerscentrum (www.verkeerscentrum.be) te raadplegen. Hier kan de actuele toestand van de verkeerssituatie worden opgevolgd. 

Daarnaast wordt opgeroepen om het rijgedrag aan te passen aan de weersomstandigheden. Een aangepaste snelheid en voldoende afstand houden is zeker nodig. 

Gedurende de winterperiode gebruikte het Agentschap Wegen en Verkeer 11.200 ton smeltmiddelen om de Vlaamse gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te houden.

  • 21 Januari 2019 om 18:00

MOW/AWV/2009/6

Door Christophe Fahy
Datum: 
ma, 21 jan 2019
Omschrijving: 
Overdracht en overname van wegen
  • 21 Januari 2019 om 14:40
  • 21 Januari 2019 om 11:13
OuderWegen & Verkeer

E40 vanaf 21 januari: versmald rechter rijvak ter hoogte van de volledige werfzone, vanaf de afrit Affligem tot aan de provinciegrens in beide rijrichtingen

Door Peggy Lambrecht

Dinsdagochtend 22 januari wordt de A12 weer opengesteld. De plaatsingswerken van veiligheidsstootbanden begin deze week door het Agentschap Wegen en Verkeer langs de weghelft van de A12 (richting Antwerpen) zijn dan afgerond. Ondertussen is het de beurt aan de E40.

Vanaf maandag 21 januari plaatst AWV veiligheidsstootbanden vanaf de afrit Affligem tot aan de grens met Oost-Vlaanderen in beide rijrichtingen van Gent en Brussel. De pechstrook wordt ingenomen en het rechter rijvak wordt versmald. Er blijven steeds drie rijstroken beschikbaar. Nu zaterdag wordt de belijning op de E40 hiervoor al klaargezet. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht beperkte hinder in deze zone.  Deze werken duren maximaal 3 weken.
 

3,5 kilometer aan nieuwe veiligheidsstootbanden in totaal

Langsheen de E40 vanaf de afrit Affligem tot aan de grens met Oost-Vlaanderen worden vanaf 21 januari in beide rijrichtingen nieuwe veiligheidsstootbanden geplaatst.  De werken duren maximum 3 weken:

  • werken overdag aan de zijbermen in beide rijrichtingen van Brussel en Gent

  • richting Gent:  tussen het op-en afrittencomplex van Affligem en vanaf de oprit tot aan de provinciegrens met Oost-Vlaanderen (2,1 km)

  • richting Brussel: van aan de provinciegrens tot aan de geluidsschermen én tussen het op-en afrittencomplex van Affligem (1,4 km)

  • verkeerssituatie: in de beide rijrichtingen blijven steeds drie rijstroken beschikbaar

  • het Vlaams Verkeerscentrum verwacht beperkte hinder in deze zone  

Actuele info en mogelijke wijzigingen in de planning door weersomstandigheden kan je terugvinden op www.wegenenverkeer.be/affligem

'Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.'
  • 18 Januari 2019 om 14:36

Nieuw geluidsscherm aan oprit E40 Sint-Denijs-Westrem vanaf 21 januari

Door Peggy Lambrecht

Op maandag 21 januari start het Agentschap Wegen en Verkeer met het plaatsen van een geluidsscherm aan de oprit Sint-Denijs-Westrem van de E40 richting Brussel. Het verkeer van de Kortrijksesteenweg (N43) dat naar de E40 richting Brussel wil, moet omrijden. Alle andere op- en afritten blijven open. Het verkeer op de E40 behoudt drie rijstroken in elke richting. Het plaatsen van het nieuwe geluidsscherm duurt één week. Op zaterdagavond 26 januari moeten de werken klaar zijn. 

Nieuw geluidsscherm aan oprit Sint-Denijs-Westrem E40 richting Brussel

De aannemer plaatst een nieuw geluidsscherm aan het einde van de oprit van Sint-Denijs-Westrem van de E40 richting Brussel. Het geluidsscherm is 400 meter lang en zal de geluidsoverlast van de woningen er vlak naast beperken. Het plaatsen zal één week in beslag nemen. De werken starten op maandag 21 januari om 9u na de ochtendspits en zullen klaar zijn op zaterdagavond 26 januari. 

Verkeerssituatie tijdens de werken:

  • Op de E40 rijdt het verkeer in beide richtingen over drie rijstroken. 
  • De afrit Sint-Denijs-Westrem op de E40 richting Brussel blijft open. 
  • De oprit Sint-Denijs-Westrem van de N43 naar de E40 is toegankelijk voor het verkeer naar de Loop. Het verkeer dat van de N43 naar de E40 richting Brussel wil, moet op de Kortrijksesteenweg (N43) doorrijden en keren boven de tunnel en de N43 nemen richting Gent om zo de E40 op te rijden richting Brussel.

Meer info op www.wegenenverkeer.be/Gent 

  • 18 Januari 2019 om 14:20

Veiligheidsmaatregelen voor viaduct Gentbrugge tot renovatie

Door Peggy Lambrecht

Eind december 2018 nam het Agentschap Wegen en Verkeer een reeks veiligheidsmaatregelen om risicozones aan de onderzijde van het viaduct van de E17 in Gentbrugge te beveiligen. In de aanloop naar de sanering van het viaduct volgend jaar worden de ingrepen nog uitgebreid om de periode tot de renovatie van het viaduct op een veilige manier te overbruggen. Als alle maatregelen in voege zijn, zal het volledige viaduct ofwel beveiligd zijn met netten ofwel afgesloten zijn voor publiek. De werken starten zondag aan de Brusselsesteenweg. 
 

Nieuwe veiligheidsmaatregelen

Eind vorig jaar gingen de P+R-parking, de stelplaats van De Lijn en alle braakliggende zones onder het viaduct al dicht. Deze zones blijven ook afgesloten. Alle zones in de buurt van de pijlers van het viaduct zijn ondertussen beveiligd met netten of afgesloten. AWV breidt de beveiliging met netten nu uit naar alle zones waar weggebruikers het viaduct kunnen dwarsen. Concreet gaat het over de Brusselsesteenweg, De H. Pirennelaan, de Braemkasteelstraat, de Jozef Wauterstraat en de Van Swedenlaan. Dit zijn voorzorgsmaatregen tot de renovatie van het viaduct. In afwachting van de netten kunnen alle onderdoorgangen open blijven. 
 

Verkeerssituatie tijdens de werken

Op zondag 20/1 van 8u tot 13u gaat de Brusselsesteenweg in beide richtingen dicht ter hoogte van het viaduct. Enkel fietsers en voetgangers zullen onder het viaduct door kunnen. De tram zal niet doorrijden tot in Melle, maar zijn laatste halte hebben aan Gentbrugge Stelplaats. Ook de bussen rijden om. Alle omleidingsinfo is te vinden op delijn.be. Doorgaand autoverkeer wordt omgeleid via de E17 met keerbewegingen aan de op- en afrit UZ Gent en Destelbergen.

In de week van 21/1 sluiten we de N9 enkel 's nachts en in één richting af. Verkeer blijft mogelijk aan de kant waar niet gewerkt wordt. In de andere richting wordt opnieuw omgereden via de E17. Deze verkeerssituatie blijft een drietal nachten in voege. Daarna schuiven de werken richting Van Swedenlaan. Alle onderdoorgangen gaan achtereenvolgens dicht met lokale omleidingen of beurtelings verkeer.  

Alle info over de veiligheidsmaatregelen en de omleidingen is te vinden op www.wegenenverkeer.be/gent.

Waarom kan de renovatie niet vroeger?

In 2020 en 2021 ondergaat het 1.6 km lange viaduct van Gentbrugge een grondige renovatie. Aan de bovenkant van het viaduct wordt het wegdek, de voegen en de waterdichting aangepakt. Aan de onderzijde van het viaduct zal alle betonschade hersteld worden.

Deze werken vooruit schuiven is helaas niet mogelijk. Het studiewerk dat kwaliteitsvol werk moet garanderen en de aanbestedingsprocedure die de werken voorafgaan, vergen tijd. Bovendien moeten de werken uitgevoerd worden tussen mei en september, de warmste en droogste maanden van het jaar.  

  • 18 Januari 2019 om 13:33

Derde rijstrook voor E314 in Heusden-Zolder

Door Peggy Lambrecht
Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat een derde rijstrook aanleggen op de E314 ter hoogte van Heusden-Zolder. Over een afstand van 3,5 km wordt de middenberm benut om in beide de richtingen een extra rijstrook te voorzien. Dit vanaf de brug over het Albertkanaal tot net voorbij de op- en afritten 27 ‘Circuit Zolder’. Meteen wordt de volledige rijweg er over de volledige breedte grondig vernieuwd. Vlaanderen investeert €13,5 miljoen om het verkeer in Limburg vlotter en veiliger te maken.

Na de aanleg van de extra rijstroken op de E313 tussen Lummen en Beringen, is dit de volgende stap in het verhogen van de wegcapaciteit in het verlengde van het Klaverblad in Lummen. Dit moet de doorstroming er aanzienlijk verbeteren.
 

Permanente derde rijstrook

Er wordt gebruik gemaakt van de zeer brede middenberm om het wegprofiel te verbreden. Zo is er ruimte voor een permanente derde rijstrook met pechstrook en plaatselijke pechhavens, zonder uit te breiden naar de buitenkanten van de autosnelweg.

De bestaande rijweg wordt ook meteen over de volledige breedte grondig vernieuwd, tot en met de funderingen toe. Het wegdek van de drie rijstroken wordt uiteindelijk in asfalt heraangelegd. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts investeert €13,5 miljoen om Limburg weer vlot te trekken. “We laten meeropbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens terugvloeien naar de weggebruikers”, zegt Weyts. “Investeren in extra wegcapaciteit is voor sommigen een taboe, maar ik kies voor oplossingen die de filedruk verlichten. Hier op de E314 zal die extra rijstrook een voelbaar verschil maken.”
 

Start in voorjaar 2019

Tijdens het voorjaar van 2019 zal in een eerste fase de autosnelweg in de richting van Lummenworden vernieuwd. Die werken zullen naar verwachting zo’n twee maanden in beslag nemen. Het verkeer zal dan tijdelijk over twee versmalde rijstroken in beide richtingen moeten rijden, op de andere zijde van de autosnelweg. 

Een exacte startdatum wordt nog vastgelegd na verdere voorbereidingen. De komende weken worden er ‘s nachts al enkele voorbereidende werken uitgevoerd (o.a. rooien middenberm), met beperkte impact op het verkeer. Op de vorderingen aan de kanaalbrug wordt alleszins niet gewacht om te starten met de eerste fase.
 

Vorderingen kanaalbrug E314

Bij de vernieuwing van het wegdek van de verhoogde noordelijke brug over het Albertkanaal zorgt de aanleg van de waterdichtingsrok, zoals geweten, voor oponthoud. De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer hopen vaart te kunnen maken eens de expertise door de gerechtsdeskundige is afgerond en de weersomstandigheden gunstig zijn. De kwaliteit van het geleverde werk primeert. Streefdoel blijft om de verhoging van de kanaalbruggen van de E314 in de loop van dit jaar af te ronden. 


 

'Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.'
  • 18 Januari 2019 om 11:47

AWV waarschuwt voor lokale gladheid

Door Veva Daniels

Vanavond en vannacht is er kans op lokale gladheid in Vlaanderen, vooral in het oosten. De voorspellingen geven aan dat vanaf 21 uur de wegdektemperaturen lokaal richting het vriespunt gaan. Daar waar het wegdek nog vochtig is, of waar een lokale bui passeert kan het glad worden. 

De weersvoorspeller van Meteo Wing verwacht in de loop van de avond en nacht op verscheidene plaatsen negatieve wegdektemperaturen. De neerslagzone zal dan grotendeels gepasseerd zijn maar lokaal kan nog steeds een bui vallen. Wanneer dit gebeurt kan het preventief gestrooide zout worden weggespoeld en in combinatie met een bevroren ondergrond kunnen er plaatselijk gladde plekken ontstaan.

De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer volgen nauwgezet de toestand op de weg op en zullen uitrijden om zowel preventief zout te strooien waar en wanneer nodig als lokale gladheid te bestrijden. Maar wanneer een lokale bui valt nadat er gestrooid is,  kan het gestrooide zout worden weggespoeld en kunnen de wegen er tijdelijk glad bij liggen.

Weggebruikers die deze avond en nacht de weg op moeten worden gevraagd om hun rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden van het wegdek. Een aangepaste snelheid en voldoende afstand houden is zeker nodig. 

Aan weggebruikers wordt het advies gegeven om voor zij aan hun reis beginnen de website van het Vlaams Verkeerscentrum (www.verkeerscentrum.be) te raadplegen. Hier kan de actuele toestand van de verkeerssituatie worden opgevolgd. 

Gedurende de winterperiode gebruikte het Agentschap Wegen en Verkeer 8.200 ton smeltmiddelen om de Vlaamse gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te houden.

  • 17 Januari 2019 om 16:55

Steenweg op Weelde (N132) in Merksplas 24 uur dicht voor herstellingen wegdek

Door Peggy Lambrecht

Van vrijdagavond 25 januari (20u) tot en met zaterdagavond 26 januari (20u) voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderhoudswerken uit op de Steenweg op Weelde (N132) in Merksplas. Over een afstand van ongeveer een kilometer wordt de bovenste laag asfalt van het wegdek vernieuwd. Tijdens de werken is de Steenweg op Weelde afgesloten in beide richtingen en volgt het verkeer een lokale omleiding. 
 

Onderhoud wegdek N132

Het wegdek van de Steenweg op Weelde is plaatselijk versleten en aan vernieuwing toe. De werfzone bevindt zich tussen het kruispunt met de Kromvenweg en het kruispunt met de Verbindingsstraat en Geheul. De toplaag asfalt wordt er over een afstand van ongeveer een kilometer vervangen. De werken beginnen op vrijdagavond 25 januari (20u) en zullen 24 uur later klaar zijn.
 

Lokale omleiding

Tijdens de werken is de Steenweg op Weelde in beide richtingen afgesloten. Het doorgaand verkeer volgt een omleiding via de Steenweg op Turnhout (N124) en de Koekhoven/Geheul. Voor fietsers wordt er een kortere omleiding voorzien via het domein van het Zwart Goor en Geheul.
 

Weersgevoelig

Opgelet, asfaltwerken zijn steeds erg weergevoelig. Bij regenweer en/of koude temperaturen kan de huidige planning nog wijzigen. De meest recente info is steeds terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/merksplas.

  • 17 Januari 2019 om 12:15

Heraanleg Plantin en Moretuslei binnenkort van start

Door Peggy Lambrecht
De Plantin en Moretuslei is een belangrijke invalsweg in Antwerpen, niet in het minst voor fietsers. Daarom gaan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Antwerpen vanaf de zomer van 2019 de fiets- en voetpaden volledig vernieuwen en de kruispunten opnieuw inrichten, zodat het comfort en de veiligheid van fietsers er verbetert. Rio-link maakt van de werken gebruik om de riolering te vernieuwen. De nutsmaatschappijen starten eind januari al met de eerste werken. Morgen vindt er een infomoment plaats waarop de planning en de hinder van de nutswerken zullen worden toegelicht.
 

Veiliger en comfortabeler fietsen

De fietspaden langs de Plantin en Moretuslei zijn verouderd, te smal en in slechte staat. Door op de volledige as, van aan de Charlottalei tot aan het Ringfietspad, de fiets- en voetpaden te verbreden tot 2 meter, wordt fietsen op de Plantin en Moretuslei een aangename en veilige ervaring.
 
Om die veiligheid te verhogen worden ook de kruispunten aangepakt. De kruispunten worden overzichtelijker en compacter door de vrije afslagstroken, de zogenaamde bypasses, zoveel mogelijk weg te werken om conflicten tussen fietsers en afdraaiende auto’s te vermijden.
Het gemotoriseerd verkeer beschikt ook na de heraanleg over twee rijstroken in elke richting, gescheiden door een middenberm die we voorzien van meer groen. Samen met deze werken vernieuwt Rio-link de riolering.

Ontwerp t.h.v. kruispunt Van Den Nestlei x Provinciestraat x Rolwagenstraat:

 

Eerste werken vanaf eind januari

Vanaf eind januari zullen de eerste werken aan de Plantin en Moretuslei zichtbaar en voelbaar zijn. De nutsmaatschappijen onder leiding van Eandis starten dan met het verplaatsen en vernieuwen van het kabels en leidingen voor elektriciteit, gas, water en telecom. In de eerste fase, die duurt tot de zomer van 2019, wordt gewerkt aan de kant van de oneven huisnummers (stadinwaarts) tussen de Wilrijkstraat en de Van Immerseelstraat. De nutswerken vinden voornamelijk plaats in het voetpad, maar er zal ook hinder zijn op het fietspad en op de rechterrijstrook aan deze kant van de weg.

Verkeerssituatie tijdens nutswerken:

 

Werken met grote hinder vanaf juli 2019

De riolerings- en wegenwerken starten vervolgens in de zomer van 2019. De precieze planning wordt momenteel nog uitgewerkt. Bij die planning houden we maximaal rekening met de andere werven in de stad. Zo zal er in 2019 omwille van de knip van het Operaplein geen hinder zijn voor het verkeer staduitwaarts. Daarnaast worden de werken met de grootste impact, zoals de ingrepen ter hoogte van de het op- en afrittencomplex Borgerhout en aan het kruispunt met de Provinciestraat, in de zomervakanties van 2019 en 2020 uitgevoerd.


 

Communicatie en informatie

Bewoners en bedrijven op en rond de Plantin en Moretuslei worden persoonlijk geïnformeerd over het project en de nutswerken die eind januari starten. Op woensdag 16 januari (tussen 17u en 20u) zijn geïnteresseerden welkom op een infomoment over de planning en de hinder van de nutswerken in de Spectrumschool Campus Plantijn (ingang via de Montenstraat 48). Eens de planning voor de werken aan de rijweg en de fietspaden duidelijk is zal ook hierover nog ruim gecommuniceerd worden. De meest recente informatie is steeds terug te vinden via www.wegenenverkeer.be/plantinenmoretus. Daar kunnen geïnteresseerden zich inschrijven op een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over de werken.

'Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.'
  • 15 Januari 2019 om 15:24

A12 carpoolparking Strombeek-Bever: aanpak zwerfvuil en sluikstort

Door Peggy Lambrecht

In de loop van de maand januari neemt het Agentschap Wegen en Verkeer in samenwerking met de gemeente Grimbergen een aantal preventieve maatregelen rond het sluikstorten en het zwerfvuil dat zich verzamelt langsheen de carpoolparking van Strombeek-Bever. De parking langsheen de A12 ter hoogte van de uitrit n°2 met de Antwerpselaan (N276) ligt er vandaag droevig bij met overtollig afval dat naast de gewone vuilcontainers gedumpt wordt. Voor de gemeente Grimbergen en AWV is dit het startsignaal voor een aantal extra inspanningen tijdens de maand januari die het misbruik moeten terugdringen.

Zo krijgt de parking langsheen de A12 ter hoogte van de uitrit n°2 die parallel met de Antwerpselaan (N276) ligt een betere verlichting tot aan de fietsenstalling, waardoor de verste en donkerste hoeken meteen zichtbaar zijn.
Een aankondigingsbord met cameratoezicht wordt geplaatst bij de inrit, zodat duidelijk is bij het oprijden van de parking dat er voortdurende monitoring is.

Als verdere preventiemaatregel worden de 5 afvalcontainers (240 L) ook permanent verwijderd, om overtreders niet verder te verleiden tot dumpen van alle mogelijke afval in én rond de containers en de fietsenstalling.

Wat wordt er in Vlaanderen gedaan om het probleem van het zwerfvuil aan te pakken?

Het Agentschap Wegen en Verkeer houdt tweemaandelijkse opruimbeurten waarbij het vuil langs onze gewestwegen en autosnelwegen geruimd wordt. Ook bij meldingen van onze wegentoezichters, of van gemeentebesturen of burgers, grijpen wij in en gaan we lokaal ruimen.
Op de carpool- en autosnelwegparkings wordt het afval en het zwerfvuil sneller opgeruimd: in de winterperiode gemiddeld 2 maal per week en tussen april en september loopt dit zelfs op tot 3 keer per week.

Zwerfvuil stoort niet alleen, het opruimen ervan kost veel geld. Er wordt in Vlaanderen ieder jaar rond de 5.889 ton zwerfvuil gedumpt langs de gewestwegen en de autosnelwegen. Het kost ongeveer 6 miljoen euro om dat op te ruimen. Vlaams-Brabant neemt hiervan het grootste deel voor haar rekening met 3.706 ton afval aan een kostprijs van om en bij de 2 miljoen euro (cijfers 2017).

Deze informatie kan je nog eens nalezen op www.wegenenverkeer.be/grimbergen

'Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.'
  • 15 Januari 2019 om 15:24

Provincialeweg (N17) in Sint-Amands 24 uur dicht voor herstellingen wegdek

Door Peggy Lambrecht

Van vrijdagavond 18 januari (20u) tot en met zaterdagavond 19 januari (20u) voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderhoudswerken uit op de Provincialeweg (N17) in Sint-Amands. Over een afstand van ongeveer een kilometer wordt de bovenste laag asfalt van het wegdek vernieuwd. Tijdens de werken is de N17 afgesloten in beide richtingen en volgt het verkeer een lokale omleiding. 
 

Onderhoud wegdek N17

Het wegdek van de Provincialeweg is op verschillende plaatsen versleten en aan vernieuwing toe. Op het stuk wegdek dat momenteel het slechtst ligt, zal het Agentschap Wegen en Verkeer in afwachting van een grondige heraanleg alvast voorlopige herstellingen uitvoeren. De werfzone bevindt zich tussen de kruispunten met de Oude Heirbaan en de Maalderstraat. De werken beginnen op vrijdagavond 18 januari (20u) en zullen 24 uur later klaar zijn.
 

Lokale omleiding

Tijdens de werken is de Provincialeweg in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Er wordt een plaatselijke omleiding ingesteld via de Oude Heirbaan, Keten/Dorekensstraat en Fok.
 

Weersgevoelig

Opgelet, asfaltwerken zijn steeds erg weergevoelig. Bij regenweer en/of koude temperaturen kan de huidige planning nog wijzigen. De meest recente info is steeds terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/sint-amands.

  • 14 Januari 2019 om 14:31

Heraanleg ring Aalst (R41): start nieuwe fase met hinder vanaf 15 januari

Door Peggy Lambrecht

Op dinsdag 15 januari 2019 na de ochtendspits start het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van de definitieve rotonde op het kruising van de Boudewijnlaan (R41) en de Gentsesteenweg (N9). Er gelden vanaf dan enkele nieuwe omleidingen. Automobilisten houden best rekening met hinder en langere rijtijden. Deze situatie duurt tot eind maart 2019. 

 

Wat houden de werken in?

Op dinsdag 15 januari starten de werken aan de definitieve rotonde op de kruising van de Boudewijnlaan (R41) met de Gentsesteenweg (N9). De tijdelijke rotonde verdwijnt. Het wegdek wordt volledig opgebroken en heraangelegd. Deze fase duurt tot eind maart.

.
Situatie voor het verkeer

Het verdwijnen van de tijdelijke rotonde zorgt voor extra omleidingen vanaf 15 januari. Het verkeer richting Gent rijdt op de Gentsesteenweg (N9) via Vijfhuizen (N9) en de Oudenaardsesteenweg (N46). Het verkeer vanuit Brussel richting Vijfhuizen rijdt via de E40 en de Oudenaardsesteenweg (N46). Het lokaal verkeer vanuit de Boudewijnlaan en Siesegemlaan (R41) rijdt via de Kwalestraat, de Sint-Jobstraat en de Capucienenlaan/Gentsesteenweg (N9). Het verkeer vanuit Vijfhuizen (N9) richting het centrum en omgekeerd kan gewoon via de Gentsesteenweg (N9) rijden. Voetgangers en fietsers blijven de huidige omleidingen volgen.

Alle info en plannetjes op www.ringaalst.be
 
Wegenwerken zijn weersafhankelijk. Deze planning is dan ook onder voorbehoud en kan nog wijzigen. 

  • 14 Januari 2019 om 09:18

Vanaf maandag vier nachten hinder op R2 in Waaslandhaven

Door Peggy Lambrecht

Volgende week voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gedurende vier opeenvolgende nachten onderhoudswerken uit op de R2 in de Waaslandhaven. Van maandag- tot en met donderdagnacht wordt het wegdek van de R2 vernieuwd tussen het op- en afrittencomplex Waaslandhaven-Zuid (nr. 10) en het knooppunt met de E34. De R2 blijft tijdens de werken steeds open in beide richtingen, maar het verkeer moet ter hoogte van de werfzone meestal over één rijstrook passeren en sommige opritten zijn tijdelijk dicht.  
 

Asfaltherstellingen R2

Het wegdek van de R2 is plaatselijk aan vernieuwing toe. Om te vermijden dat de schade aan het wegdek toeneemt en om de veiligheid en het comfort van de weggebruikers te waarborgen, zijn herstellingen nodig. Tussen het op- en afrittencomplex Waaslandhaven-Zuid (nr. 10) en het knooppunt met de E34 worden er daarom lokale asfaltherstellingen uitgevoerd.
 

Vier nachten hinder

Om de hinder te beperken worden de werken ’s avonds en 's nachts uitgevoerd (20u-6u) en wordt er rekening gehouden met de avondlijke ploegenwissel in de haven. Zo worden sommige opritten pas na 22u afgesloten en wordt het verkeer op de R2 pas nadien op één rijstrook gezet. 

  • Nacht van maandag 14 op dinsdag 15 januari
    De werfzone bevindt zich op de R2 tussen het complex Waaslandhaven-Zuid en het knooppunt met de E34 in de richting van de Beverentunnel. Het verkeer moet er over één rijstrook passeren. De aansluiting van de E34 (komende van Gent) naar de R2 is afgesloten. Het verkeer op de E34 rijdt verder tot aan het complex Melsele (nr. 9), waar het kan keren en vervolgens de R2 kan oprijden. Het complex Waaslandhaven-Zuid blijft volledig open in beide richtingen.
     
  • Nacht van dinsdag 15 op woensdag 16 januari
    De werfzone bevindt zich op de aansluiting van de E34 (komende van Antwerpen) naar de R2 in de richting van de Beverentunnel. Deze oprit is afgesloten. Het verkeer op de E34 rijdt verder tot aan het complex Vrasene (nr. 10), waar het kan keren en vervolgens de R2 kan oprijden. Op de R2 moet het verkeer richting de Beverentunnel plaatselijk over één rijstrook. Het complex Waaslandhaven-Zuid blijft volledig open in beide richtingen.
     
  • Nacht van woensdag 16 op donderdag 17 januari
    De werfzone bevindt zich op de R2 tussen het complex Waaslandhaven-Zuid en het knooppunt met de E34 in de richting van Beveren (komende uit de Beverentunnel). Het verkeer moet er over één rijstrook passeren. De aansluiting van de R2 naar de E34 richting Gent is afgesloten. Het verkeer op de R2 neemt de E34 richting Antwerpen en kan vervolgens aan het complex Melsele (nr. 9) keren richting Gent. De oprit Waaslandhaven-Zuid richting de E34 is ook dicht. Het verkeer volgt een korte omleiding via de Steenlandlaan naar het complex Melsele (nr. 9) van de E34.
     
  • Nacht van donderdag 17 op vrijdag 18 januari
    De werfzone bevindt zich op de aansluiting van de R2 (komende uit de Beverentunnel)naar de E34 richting Antwerpen. Deze oprit is afgesloten. Het verkeer op de R2 neemt de E34 richting Gent en kan vervolgens aan het complex Vrasene (nr. 10) keren richting Antwerpen. Op de R2 moet het verkeer plaatselijk over één rijstrook passeren. De oprit Waaslandhaven-Zuid richting de E34 is ook dicht. Het verkeer volgt een korte omleiding via de Steenlandlaan naar het complex Melsele (nr. 9) van de E34.
     

Weersgevoelig

Opgelet, asfaltwerken zijn steeds erg weergevoelig. Bij regenweer en/of koude temperaturen kan de huidige planning nog wijzigen. De meest recente info is steeds terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/antwerpen.

  • 11 Januari 2019 om 09:38

Nieuwe reeks veiligheidsstootbanden in de zijbermen langsheen snelwegen A12 en E40

Door Peggy Lambrecht

Nieuwe reeks veiligheidsstootbanden in de zijbermen langsheen snelwegen A12 en E40  

A12 enkel richting Antwerpen vanaf 14 januari: 
850 meter nieuwe veiligheidsstootbanden - max. 14 dagen

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op de ochtend van maandag 14 januari met het plaatsen van nieuwe veiligheidsstootbanden na de oprit 3 Meise/Wolvertem, langs de weghelft van de A12 enkel in de rijrichting van Antwerpen. In de avondspits kunnen de werken voor extra wachttijden zorgen.
Maximum een veertiental dagen lang:

  • zijn er werken in de zijberm (enkel de zijberm in de rijrichting van Antwerpen)
  • zijn de pechstrook en rechterrijstrook ingenomen in de rijrichting van Antwerpen; zijn er steeds twee rijstroken beschikbaar, maar verwacht het Vlaams Verkeerscentrum extra wachttijden in deze rijrichting
  • geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u. tijdens de werken

E40 beide richtingen Gent en Brussel vanaf eind januari: 
3,5 kilometer nieuwe veiligheidsstootbanden in totaal - max. 3 weken

Na deze werken is het de beurt aan de E40 vanaf de afrit Affligem tot aan de grens met Oost-Vlaanderen. Hier worden eind januari in beide rijrichtingen nieuwe veiligheidsstootbanden geplaatst.  De werken duren maximum 3 weken:

  • werken aan de zijberm in beide rijrichtingen van Brussel en Gent
  • richting Gent: tussen het op-en afrittencomplex van Affligem en tot aan de provinciegrens Oost-Vlaanderen (2,1 km)
  • richting Brussel: van aan de provinciegrens tot aan de geluidsschermen én tussen het op-en afrittencomplex van Affligem (1,4 km)
  • verkeerssituatie: in de beide rijrichtingen zal de weg versmallen van drie naar twee rijstroken
  • het Vlaams Verkeerscentrum verwacht beperkte hinder in deze zone  

Actuele info en mogelijke wijzigingen in de planning door weersomstandigheden kan je terugvinden op www.wegenenverkeer.be/meise en www.wegenenverkeer.be/affligem

  • 10 Januari 2019 om 13:00

Nieuwe fietsoversteekplaats aan kruispunt N41/N47 in Lebbeke

Door Peggy Lambrecht

Op maandag 14 januari 2019 starten werkzaamheden op het kruispunt van de Rijksweg (N41) met de Dendermondsesteenweg (N47) in Lebbeke. Er komt een nieuwe fietsoversteekplaats over de directe rechtsafslagstrook vanuit Lebbeke richting Hamme vlak naast het kruispunt (bypass). Tijdens de werken blijven alle bewegingen mogelijk maar moet verkeer rekening houden met hinder. Voor de veiligheid geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. De werken zullen ongeveer twee weken duren.

Wat doen we?

De aannemer werkt op de rechtstreekse rechtsafslagstrook vanuit Lebbeke naar Hamme vlak naast het kruispunt van de Dendermondsesteenweg (N47) met de Rijksweg (N41) in Lebbeke. Op de bypass zijn nu twee oversteekplaatsen voor fietsers. Die verdwijnen en in de plaats komt er één duidelijke fietsoversteekplaats. De voorrangsregeling wijzigt: fietsers zullen hier in de toekomst voorrang moeten geven. De werken starten op 14 januari en duren twee weken. 

Hoe rijdt het verkeer?

De bypass van de Dendermondsesteenweg (N47) naar de Rijksweg (N41) richting Hamme gaat dicht. Alle verkeer van Lebbeke naar Hamme kan op het kruispunt met de lichten de N41 naar Hamme oprijden. Fietsers zullen tijdens de werken een afgebakende fietsstrook krijgen. Alle verkeer blijft mogelijk op het kruispunt.

Veilige werf

Voor de veiligheid is er een snelheidsbeperking van 50 km/u in de werfzone.

  • 10 Januari 2019 om 12:59

Beveiliging fietsoversteek en aanleg afslagstroken Nikelaan

Door Peggy Lambrecht
Vanaf half januari voert het Agentschap Wegen en Verkeer enkele aanpassingen uit op de Nikelaan (N156) op het grondgebied Ham en Meerhout. Om de ontsluiting van de verschillende distributiecentra te verbeteren, worden op twee locaties extra afslagstroken aangelegd. Ook de fietsoversteekplaats op de Nikelaan wordt meteen beveiligd d.m.v. verkeerslichten. Deze werken zullen in totaal een drietal maanden in beslag nemen. 

De weginfrastructuur van de gewestweg N156 wordt aangepast aan de ontwikkelingen aan de Nikelaan. Het gaat dan vooral om veilige fietsinfrastructuur en een vlottere ontsluiting voor personeel en vrachtvervoer. 
Nike draagt samen met het Agentschap Wegen en Verkeer de investeringen. 
 

Vlotte en veilige ontsluiting

Ter hoogte van twee toegangen naar Nike worden in het voorjaar 2019 extra afslagstroken aangelegd. Zo wordt naar de parking aan het hoofdgebouw een nieuwe oostelijke toegang gecreëerd in de bocht. Deze dient voor verkeer vanuit en naar de richting Kwaadmechelen.
Ook ter hoogte van de toegang naar het nieuwe distributiecentrum (‘the Court’, in aanbouw) worden afslagstroken aangelegd. Op beide locaties wordt plaatselijk het wegprofiel verbreed, om zo ruimte te creëren voor de extra stroken. 

Tussen de twee locaties die nu worden aangepakt, bevindt zich ook een fietsoversteekplaats. Die wordt beveiligd door de installatie van verkeerslichten. Zo kunnen fietsers er in de toekomst conflictvrij oversteken. 


 

Minderhinder-maatregelen: tijdelijke verkeerslichten en omlegging fietspad  

De werken starten vanaf 14 januari 2019 en zullen naar verwachting duren tot eind april. 
Doorgaand verkeer blijft steeds mogelijk, maar de impact op het verkeer zal vooral op piekmomenten merkbaar zijn.Ter hoogte van de bocht worden tijdelijke verkeerslichten geplaatst, die beurtelings verkeer toelaten. In de rest van de werfzone zal het verkeer plaatselijk over versmalde rijstroken kunnen doorrijden. 
Het fietspad wordt een stukje omgeleid, waardoor ook de oversteek tijdelijk opschuift. 

Opgelet:  infrastructuurwerken zijn steeds afhankelijk van werf- en weersomstandigheden. De planning kan dus nog opschuiven. De meest recente info vindt u steeds op www.wegenenverkeer.be/nikelaan 
 

'Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.'
  • 9 Januari 2019 om 16:05

Twee nieuwe populieren op Lange Munte (N415) in Oosterzele

Door Peggy Lambrecht

Op zaterdag 12 januari vervangt het Agentschap Wegen en Verkeer de twee laatste populieren langs Lange Munte (N415) in Oosterzele. De bomen worden vervangen door twee jonge populieren. Voor de veiligheid gaat Lange Munte voor één dag dicht. Alle verkeer rijdt in beide richtingen om via de Hundelgemsesteenweg (N444) en de Gaversesteenweg. Indien het weer het toelaat, starten de werken op zaterdag 12 januari om 8u. Ze duren één dag. 

Wat houden de werken in?

De populieren staan in de berm van de kasseiweg (N415) en zullen geveld worden. De oude bomen verdwijnen om de veiligheid op de weg te kunnen garanderen. De bomen zijn beschermd erfgoed en worden vervangen. Eerder zijn al vijf bomen vervangen door jonge populieren. 
 

Hoe rijdt het verkeer?

Om de bomen veilig te kunnen vellen, sluit de aannemer op zaterdag 12 januari de weg volledig af. Van 8u tot 17u gaat de Lange Munte (N415) dicht voor alle verkeer. Fietsers en auto's rijden gedurende deze werken om via de Hundelgemsesteenweg (N444) en de Gaversesteenweg in de beide richtingen. 

  • 8 Januari 2019 om 14:26

Heraanleg Edingseweg (N495) in Geraardsbergen: Vianeplein dicht vanaf 10 januari

Door Peggy Lambrecht

Op donderdag 10 januari start een nieuwe fase van de heraanleg van de Edingseweg (N495) in Geraardsbergen en gaat het Vianeplein dicht tot 8 februari. Het verkeer rijdt om in beide richtingen via Herne (N255) en Galmaarden (N272). Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is sinds 13 november gestart met de heraanleg van de Edingseweg (N495) vlakbij het Vianeplein in Geraardsbergen. De totale duur van de werken aan de Edingseweg loopt nog tot eind februari 2019.

Wat houden de werken in?

De heraanleg van Vianeplein gebeurt in opdracht van de stad Geraardsbergen. Het Agentschap Wegen en Verkeer staat in voor een grondige heraanleg van de Edingseweg (N495), die langs het Vianeplein loopt. Deze werken zijn gestart op 13 november en duren tot eind februari 2019.

Hoe rijdt het verkeer?

Vanaf 10 januari om 6u 's ochtends gaat de Edingseweg helemaal dicht en rijdt het verkeer om via Herne (N255) en Galmaarden (N272) in de beide richtingen. Fietsers en voetgangers kunnen wel langs de werfzone blijven passeren. Er wordt een pendelbus ingeschakeld van 10 januari tot 8 februari. Deze rijdt tussen Vianeplein en het station van Moerbeke op alle weekdagen en tijdens de spits.
Van 9 februari tot eind februari gaat het Vianeplein terug open en wordt het verkeer opnieuw geregeld via tijdelijke verkeerslichten.

Alle info over deze werken is te vinden op www.wegenenverkeer.be/Geraardsbergen

  • 8 Januari 2019 om 13:35
❌