[Français Français]
[Contact]

NieuwsKoppen België

🔒
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBelg.be : Auto

Snelwegparking Groot-Bijgaarden moet strenger bewaakt worden

Door Johan

Ook Europa wil strengere beveiliging snelwegparking Groot-Bijgaarden

Ook Europa erkent de noodzaak van een strenger beveiligde snelwegparking in Groot-Bijgaarden. Dat blijkt uit een rapport dat vandaag in het Europees Parlement wordt voorgesteld.

Europarlementslid Mark Demesmaeker: “Brussel is een cruciaal knooppunt in het trans-Europees transportnetwerk. Europa wil dat de belangrijke snelwegparkings in dit netwerk strenger bewaakt worden om onder meer mensensmokkel tegen te gaan. Gezien de ligging van Groot-Bijgaarden is het logisch dat ook deze parking heringericht wordt.”

Vlaams minister Weyts heeft voor de herinrichting in Groot-Bijgaarden al de nodige initiatieven genomen en middelen voorzien. Demesmaeker: “Dit is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs, maar ook voor de directe buurtbewoners. Het kan niet dat illegale migranten er bijna ongehinderd ’s nachts kunnen rondhangen en in vrachtwagens inbreken. Groot-Bijgaarden, dat niet ver van het Noordstation en het Maximiliaanpark ligt, mag geen trekpleister worden voor mensensmokkel.”

Demesmaeker wijst ook naar het belang voor de veiligheid op de weg: “Vrachtwagenchauffeurs moeten op een menswaardige manier tot rust kunnen komen na hun kilometerslange ritten. Op dat vlak geeft Vlaanderen in Europa het goede voorbeeld met zijn plan van aanpak voor veilige en propere parkeergelegenheden. Zo halen we vermoeide cowboys van de baan. Hopelijk voert de concessiehouder in Groot-Bijgaarden nu ook de nodige aanpassingen door.”

Het bericht Snelwegparking Groot-Bijgaarden moet strenger bewaakt worden verscheen eerst op Belg.be.

Brussel klaar voor 96e auto- en motorsalon

Door PVDBD

-Brussel 10 januari 2018- Er heerst heel wat bedrijvigheid in de eeuwfeestpaleizen van Brussel. Alles word in gereedheid gebracht voor de ontvangst van duizenden kijklustigen die zich komen vergapen aan de nieuwste modellen van auto’s en moto’s op het 96e autosalon in onze hoofdstad. Tijd voor velen om nog eens kortbij een Porsche Carrera, Lamborghini,… te staan, en wie weet voor sommigen zelfs te kopen.

Onze aandacht ging in Brussel vooral uit naar de persconferentie van de nieuwe Nissan Leaf en de nieuwe Subaru Outback. Beiden werden in primeur op het autosalon van Brussel voorgesteld. De Nissan Leaf is een elektrische wagen.  Nissan onthult zijn gloednieuwe
Leaf met een speciaal introductiemodel:
de LEAF 2.ZERO EDITION.

Deze zeer complete uitvoering is voorzien van Nissans nieuwste technologieën op het gebied van Intelligent mobility, zoals propilot, e-pedal en around View monitor. Daarmee brengt de nieuwe Leaf een revolutie teweeg in de rijervaring: hij biedt immers meer veiligheid, vermogen, connectiviteit en autonomie. De nieuwe Nissan Leaf heeft een 40 kWh-batterij die zorgt voor 378 kilometer bereik (NEDC)

Vanaf 6 juni 2018 krijgen 20 particulieren, ondernemers, lokale overheden en organisaties uit Vlaams-Brabant de kans om 1 jaar lang als zogenaamde Testrijders
een Nissan Leaf te delen met buren, vrienden, collega’s en onbekenden. Op het einde van het jaar zullen de 20 auto’s meer dan 1.500 keer gedeeld zijn.

De zoektocht naar 20 testrijders start vandaag op het autosalon en loopt tot midden maart. Het project is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu (BBL), Nissan, ALD Automotive en krijgt de steun van de provincie Vlaams-Brabant. Het is een  pilootproject in Vlaams-Brabant, maar zou nadien in heel Vlaanderen worden uitgerold.

(

Tot zondag 18 maart kunnen particulieren, ondernemers, lokale overheden en organisaties uit Vlaams-Brabant zich kandidaat stellen om testrijder te worden. Er worden uiteindelijk 20 Testrijders geselecteerd. De Testrijders worden echte ambassadeurs en worden vanuit het project actief ondersteund en uitgedaagd om hun voertuig zoveel mogelijk te delen met andere Vlaams-Brabanders.

Daarna begaven we ons naar de stand van Subaru, waar de nieuwe Outback MY 2018 werd voorgesteld. Na de uitleg over deze Outback MY 2018  werd eindelijk het doek van de wagen weggenomen door twee bevallige jonge dames in het blauw. De verrassing in de wagen was zo mogelijk nog groter want wie zat er achter het stuur? Niemand minder dan onze Olympische zwemkampioen Pieter Timmers.

Pieter Timmers was de man die in 2016 een zilveren medaille wist te veroveren op de 100 m vrije slag. Op dit autosalon werd Pieter dan ook voorgesteld door de hoge heren van Subaru als ambassadeur van hun merk. Pieter beklemtoonde in zijn woord nog eens niet alleen het rijcomfort maar vooral de veiligheid van het rijden met een

Subaru. Enkele weetjes van de nieuwe Subar Outback MY 2018:

Responsieve, meesturende ‘full led’-koplampen voor een beter zicht in het donker. Frontale en laterale camera eye sight met rijstrookassistent voor meer veiligheid 8”-infotainmentsysteem, compatibel met Android AutoTM en Apple CarPlay®. Continu variabele lineartronic-transmissie met manuele modus met zeven verhoudingen, symmetrische AWD-modus en X-modus.

Voorts onderscheidt de Outback zich door een nieuwe bumper, nieuw radiatorrooster en nieuwe lichtblokken. De buitenspiegels werden hertekend om de stroomlijn te verbeteren en werken voortaan met heldere richtingaanwijzers voor het Subaru Rear Vehicle Detection-systeem. De 17” en 18” lichtmetalen velgen kregen een nieuwe look en er werd een nieuwe kleur geïntroduceerd: Crimson Red Pearl.

Het bedieningspaneel van de airconditioning werd hertekend voor meer gebruiksgemak en geeft de temperatuur en klok duidelijker weer. Passagiers op de achterbank beschikken voortaan over 2.1A USB-poorten, die compatibel zijn met grotere tablet-pc’s. Kortom een wagen met toekomst. Na deze persconferentie gingen we verder op ontdekking naar andere nieuwtjes die op dit salon voorgesteld worden.

Een opvallende evolutie op dit autosalon is het mindere aanbod van dieselwagens. Bij ieder merk valt het meer en meer op dat de dieselwagens steeds minder en minder actief worden gepromoot. Wat echter niet wil zeggen dat daarmee de elektrische wagen in de lift zit. Bij twee constructeurs namelijk Renault en peugeot zagen we reeds een wagen die volledig autonoom kan rijden, misschien een standaard voor de toekomst?

Nieuw op dit autosalon is ook #Wearemobility: een nieuwe mobiliteitsbeleving in paleis 10. Daar kan je kennismaken met andere mobiliteitsvormen zoals daar zijn: autodelen, ritdelen, fietsdelen, elektrische steps, hoverboards, monowheels en andere voortbewegingstoestellen om het laatste deel van de verplaatsing van en naar het werk vlot en snel af te leggen. Er beweegt wat in het mobiliteitslandschap, zoveel is duidelijk.

Tenslotte werd er ook op dit salon aan de kinderen gedacht. Er is een tentoonstelling van de stripheld Michel Vaillan. Met de hulp van partners zoals Disney, Proximus, Total, VTM, Brussels Expo en Febelauto
krijgt elk kind dat het autosalon bezoekt bij zijn komst in de Astrid-Hall een welkomstgeschenk
bestaande uit een rugzak en een strandlaken in de kleuren van Cars 3, evenals een bon 
voor een miniatuurauto van de film en diverse goodies.

Na die spectaculaire verwelkoming kunnen kinderen nog terecht in Paleis 4, waar een hele kidszone van het autosalon aan hen is gewijd. Op het programma: de tentoonstelling van een model op ware grootte van Bliksem McQueen, de held uit Cars 3, een ontspanningszone met diverse activiteiten zoals videogames, trapautootjes en gokarts, projectie van de eerste minuten van de Cars 3-film op een groot scherm en diverse animaties.

En last but not least kunnen kinderen er deelnemen aan een wedstrijd waarmee ze een van de tien elektrische Bliksem McQueen-auto’s van Feber of Bliksem McQueen-gokarts van Stamp kunnen winnen. De prijzen worden over de hele duur van het salon verloot. Als dat geen onvergetelijke ervaring is!

Het autosalon is voor het publiek te bezoeken  van vrijdag 12 tot zondag 21 januari.
– Openingsuren: van 11 tot 19 uur in de week / van 10 tot 19 uur in het weekend.
– Nocturnes tot 22 uur: vrijdag 12, maandag 15 en vrijdag 19 januari. 

Salon #WeAreMobility (Paleis 10): van donderdag 18 tot zondag 21 januari. Meer info op http:// www.autosalon.be

Voor meer foto’s klik hier

 

 

 

 

Het bericht Brussel klaar voor 96e auto- en motorsalon verscheen eerst op Belg.be.

Rij-opleiding – Stop met de vinger te wijzen naar elkaar en vind een oplossing

Door Johan

Sinds 1 oktober 2017 zijn de nieuwe Vlaamse regels voor het halen van het rijbewijs van kracht. Zo moet bijvoorbeeld een ouder die zijn zoon of dochter wil leren rijden, eerst zelf drie uur opleiding gaan volgen. Tenminste volgens de Vlaamse regels, want volgens de federale overheid is er sprake van een bevoegdheidsoverschrijding en blijft alles bij het oude. “Het is het zoveelste dispuut tussen ministers Weyts en Bellot, maar wél de eerste keer dat de jongeren er echt de dupe van zijn. Het is van cruciaal belang dat de mobiliteitsministers samenwerken en eens en voor altijd duidelijkheid verschaffen zodat kandidaat-bestuurders aan hun rij-opleiding kunnen beginnen. Stop met de vinger te wijzen naar elkaar en vind een oplossing.”, aldus CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh die er een vraag over stelde tijdens de plenaire vergadering van de Kamer.

Het parlementslid had gehoopt om eindelijk duidelijkheid te krijgen over de situatie, maar die kwam er echter niet. “Geef, na al die tegenstrijdige informatie, een gezamenlijke instructie, zodat niet alleen de jongeren, maar ook de begeleiders, gemeentebesturen, rijscholen en examencentra weten waar ze aan toe zijn.”, aldus CD&V mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh. Hij roept op om samen een oplossing te voorzien, zodat de kandidaat-bestuurders niet langer de dupe zijn van het gekibbel tussen twee ministers.

De vernieuwde Vlaamse rijopleiding omvat onder andere een verlenging van de minimale oefenperiode tot 9 maanden en een verplicht vormingsmoment voor rijbegeleiders van de kandidaat-bestuurders. Vooral rond dat vormingsmoment en de voorwaarden om het voorlopig rijbewijs af te leveren, heerst veel onduidelijkheid. Gezien de federale regering bevoegd is voor het uitreiken van het rijbewijs en de vraag naar een bijkomende opleiding hieronder valt, is er volgens federaal minister Bellot sprake van een bevoegdheidsoverschrijding. De Raad van State gaf hem in haar advies op de Vlaamse hervormingsplannen van de rijopleiding gelijk. Hun voorstel tot oplossing was om de aflevering van het rijbewijs te koppelen aan het praktische examen, wat wel een Vlaamse bevoegdheid is. Vlaanderen ging hier niet op in, zette door en de onduidelijkheid bleef.

Het bericht Rij-opleiding – Stop met de vinger te wijzen naar elkaar en vind een oplossing verscheen eerst op Belg.be.

Voorlopig rijbewijs niet klaar voor start 1 oktober

Door Johan

rijbewijsVanaf 1 oktober treedt de vernieuwde rijopleiding in werking. Vlaams parlementslid Lode Ceyssens stelde donderdag in het Vlaams Parlement de vraag of de minister van mobiliteit klaar was met zijn huiswerk. De minister was formeel en bevestigde dat de vernieuwde rijopleiding vanaf 1 oktober effectief kan starten. Nu blijkt echter dat er nog heel wat verwarring heerst bij rijscholen en gemeentebesturen. Lode Ceyssens: “De nieuwe rijopleiding is een goede zaak, maar dat het huiswerk niet klaar is op 2 dagen voor de inwerkingtreding, is vragen om chaos. Ik reken erop dat de minister snel duidelijkheid verschaft.”

De federale regering is bevoegd voor het uitreiken van het rijbewijs. De organisatie van de rijopleiding is dan weer een Vlaamse bevoegdheid. Het is dus van cruciaal belang dat de mobiliteitsministers tot een compromis komen om zo de vernieuwde rijopleiding in Vlaanderen niet te hypothekeren. En daar wringt het schoentje.

Vlaanderen maakte werk van een nieuwe rijopleiding. Die zou moeten starten op 1 oktober. In de brief die de FOD mobiliteit onlangs naar de gemeentes stuurde, vraagt men echter het besluit van de Vlaamse Regering niet te volgen en dus vanaf maandag het voorlopig rijbewijs gewoon onder de oude regelgeving af te leveren. Dit gaat compleet in tegen wat Vlaanderen beslist heeft.

“Dit is nogmaals het bewijs dat het opbod tussen de federale en Vlaamse minister van mobiliteit moet stoppen. Gemeentebesturen weten niet waar ze aan toe zijn. Mensen hebben recht op duidelijkheid”, oppert Lode Ceyssens.

Maar het schort ook aan de Vlaamse voorbereiding zelf.

De vernieuwde rijopleiding omvat onder andere een verlenging van de minimale oefenperiode tot 9 maanden en een verplicht vormingsmoment voor rijbegeleiders van de kandidaat-bestuurders. Vooral rond dat vormingsmoment en de voorwaarden om het voorlopig rijbewijs af te leveren, heerst veel onduidelijkheid. Ambtenaren op gemeentehuizen weten niet wat ze maandag moeten doen als iemand zijn voorlopig rijbewijs komt aanvragen. Onder de oude regelgeving kan de geslaagde met het attest van de rijschool het voorlopig rijbewijs bekomen. Onder de nieuwe regelgeving, die ingaat vanaf zondag, kan de kandidaat-bestuurder echter pas het voorlopig rijbewijs krijgen als zijn rijbegeleider het vormingsmoment bij een erkende rijschool of erkende rijinstructeur heeft gevolgd en daarvan een bewijs heeft. De naam van de rijbegeleider moet vanaf 1 oktober immers op het voorlopig rijbewijs komen te staan.

Alleen heeft nog niemand een vorming rijbegeleider kunnen volgen. Het aanbod is niet actief. De website van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) vermeldt ook niet alle instanties waarbij je het vormingsmoment voor rijbegeleiders zou kunnen volgen. Blijkt ook dat niet alle rijscholen klaar zijn om het vormingsmoment aan de rijbegeleiders te kunnen aanbieden.

“Concreet betekent dit dat mensen die slagen voor het theoretisch rij-examen, en rijles willen volgen met een rijbegeleider, geen idee hebben wanneer ze hun praktijkopleiding zullen kunnen starten”, klaagt Ceyssens aan.

Lode Ceyssens: “Het klopt dat de Raad van State pas gisteren uitspraak deed over de nieuwe rijopleiding. Maar dat kan niet worden ingeroepen als excuus voor de gebrekkige voorbereiding. Het is werkelijk ‘not done’ dat het kabinet zo lang wacht met de communicatie over de moeilijkheden die er zijn met de invoering van de vernieuwde rijopleiding. Dit is pure chaos. Minister Weyts mag dan wel aangeven klaar te zijn met zijn huiswerk, op het werkveld is men dat duidelijk nog niet. Op 2 dagen voor de inwerkingtreding is dat hallucinant. Hij moet snel duidelijkheid scheppen over hoe het nu verder moet.”

Het bericht Voorlopig rijbewijs niet klaar voor start 1 oktober verscheen eerst op Belg.be.

Herstellingswerken Expresweg in Haaltert

Door Johan

Herstellingswerken op de Expresweg (N45) in Haaltert

Op maandag 9 oktober start het Agentschap Wegen en Verkeer met herstellingswerken en de aanleg van rechtsafslagstrook op de Expresweg (N45) in Haaltert. Tijdens deze werken rijdt het verkeer op de N45 over twee rijstroken naar Ninove en over één rijstrook richting Aalst. Het verkeer van Ninove kan niet afslaan naar de Wildebeekstraat richting Welle en moet omrijden. Voor de veiligheid geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. De werken zullen ongeveer een maand duren. 

Wat doen we?

De aannemer voert gelijkaardige werken uit als die op de N45 aan de Eigenstraat. De werfzone bevindt zich nu op de N45 tussen Ninove en Aalst in Haaltert aan het kruispunt met de Wildebeekstraat op de rijrichting Aalst. Er wordt op die plaats een rechtsafslagstrook aangelegd. De aannemer vervangt ook enkele betonplaten en past ook het fietspad aan. De werken starten op 9 oktober en duren tot 3 november.

Hoe rijdt het verkeer?

Autoverkeer

Het verkeer op de N45 heeft twee rijstroken richting Ninove. Richting Aalst is er slechts één rijstrook. Er komt een tijdelijke middenberm waardoor er geen kruisende bewegingen mogelijk zijn.
Wie van de N45 naar de Wilgenstraat wil, moet eerder al het kruispunt nemen en via de Hoogstraat en de Steenweg (N405) rijden.
Het verkeer vanuit Welle kan de N45 oprijden richting Aalst.
Het verkeer dat vanuit Ninove naar Denderhoutem wilt rijden, zal ook eerder het kruispunt met de Iddergemsesteenweg moeten nemen.
Het verkeer van Denderhoutem naar Aalst rijdt om via Iddergemsesteenweg en het centrum van Haaltert.

Fietsers

Fietsers richting Ninove kunnen langs de N45 rijden
Fietsers richting Aalst rijden om via de steenweg (N405) en de Hoogstraat.

Veilige werf

Voor de veiligheid is er een snelheidsbeperking van 50km/u in de werfzone.

Bron:Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Het bericht Herstellingswerken Expresweg in Haaltert verscheen eerst op Belg.be.

Politie Geraardsbergen en Lierde belonen verkeersveilig gedrag

Door Johan

Politie Geraardsbergen/Lierde en dorpsraad Grimminge belonen verkeersveilig gedrag!

Op initiatief van de dorpsraad van Grimminge werd op donderdag 7 september een actie ‘snelheid’ uitgevoerd in samenwerking met het buurtpolitieteam Oost van de lokale politie Geraardsbergen/Lierde. Doel van deze actie: werken aan een verkeersveilige maand september én belonen van verkeersveilig gedrag!

Traditioneel wordt in de verkeerspraktijk geprobeerd gewenst gedrag te bevorderen door overtredingen van regels te bestraffen. Toch is bekend dat gedrag vaak sneller en duurzamer te veranderen is door gewenst gedrag te belonen dan door ongewenst gedrag te sanctioneren. Met deze theorie in het achterhoofd werkte het buurtpolitieteam (BPT) Oost in samenwerking met de dorpsraad van Grimminge een beloningscampagne uit. De eerste actie vond plaats op donderdag 7 septemer en leverde mooie resultaten op.

In totaal werden 680 voertuigen op het grondgebied van Grimminge onderworpen aan een snelheidscontrole waarvan 51 bestuurders in overtreding waren. 1 voertuig reed 98 km/u in de bebouwde kom en werd onderschept. De bestuurder zag zijn rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen.

27 voertuigen werden effectief uit het verkeer gehaald voor controle. De bestuurders werden eerst onderworpen aan een ademtest en allen bliezen ‘safe’. Na verdere controle kregen uiteindelijk een 20-tal onder hen een mooi aandenken van de dorpsraad voor hun voorbeeldig verkeersveilig gedrag.

Verder werden nog 5 onmiddellijke inningen opgemaakt voor o.a. slechte staat van de banden, het niet dragen van de gordel en parkeren op het trottoir.

“Met deze campagne willen we vooral het accent leggen op goed en veilig gedrag, vanuit de insteek dat met belonen meer kan worden bereikt dan met afdwingen.” zegt Davy Vander Gucht, hoofd van BPT Oost bij de politie Geraardsbergen/Lierde. “Bestuurders reageerden blij verrast en positief op deze beloningsactie, waarvan het initiatief uitgaat van de dorpsraad van Grimminge. Het belonen op zich moet uiteraard beschouwd worden als aanvulling op traditioneel politietoezicht, niet als een alternatief ervoor” vervolledigt Vander Gucht.

Gezien de positieve resultaten en de goede samenwerking met de dorpsraad zullen er in de toekomst nog gelijkaardige acties op het touw worden gezet.

Het bericht Politie Geraardsbergen en Lierde belonen verkeersveilig gedrag verscheen eerst op Belg.be.

80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden

Door Johan

auto80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden

Hoewel de wetgeving verplicht dat ieder gemotoriseerd voertuig dat zich op de weg begeeft een verzekering moet hebben, werden er vorig jaar 29.233 inbreuken geregistreerd wegens het rijden zonder verzekering. Het gaat hierbij over alle voertuigcategorieën (auto’s, bromfietsen, …. “80 inbreuken per dag wegens rijden zonder verzekering is nog altijd veel te hoog.”, zegt CD&V Kamerlid, Veli Yüksel die de cijfers opvroeg bij de minister van Mobiliteit, François Bellot (MR). “De meeste overtredingen worden begaan door de leeftijdscategorie 25-34-jarigen, maar vaak rijden ook -18-jarigen zonder verzekering.”, aldus Yüksel.

In 2014 werden 31.426 gevallen van onverzekerd rijden vastgesteld, in 2015 29.743 en vorig jaar 29.233. Het parlementslid wijst erop dat er in werkelijkheid veel meer voertuigen rondrijden zonder verzekering, naar schatting zo’n 70.000 bestuurders. “Rijden zonder verzekering kan ernstige financiële gevolgen hebben voor de aansprakelijke bestuurder. Bovendien jagen ze de premie de hoogte in van degenen die wel verzekerd zijn. ”, zegt Yüksel. “Wanneer voertuigen niet verzekerd zijn en een ongeval veroorzaken komt het Gemeenschappelijk Waarborgfonds tussen. Het Fonds betaalt de slachtoffers die normaal een vergoeding zouden hadden moeten krijgen van de verzekering van de tegenpartij, maar nergens kunnen aankloppen. De betrokkene moet het ongeval bij het fonds aangeven en tenzij hij een zwakke weggebruiker is, moet hij de aansprakelijkheid van de onverzekerde bestuurder kunnen aantonen (met getuigenissen, foto’s van sporen op de weg, de feitelijke omstandigheden enz.). Nadat het Motorwaarborgfonds een vergoeding heeft uitgekeerd, probeert het vervolgens om het geld terug te vorderen.”, legt het parlementslid uit.

Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds ontving 7.826 aangiftes van slachtoffers in 2014. Dit aantal stabiliseerde zich op 7.818 in 2015, maar kende een daling tot 7.529 aangiftes in 2016. “Die daling uit zich tevens in de uitgekeerde bedragen.” Stelt Yüksel. “In 2014 werd 16.940.314 euro uitgekeerd, in 2016 was dit 14.886.618 euro.”, aldus het parlementslid.

Naast het financiële risico, staan er op het rijden zonder verzekering ook zware straffen (geldboete, rijverbod, verbeurdverklaring van het voertuig of in sommige gevallen zelfs een gevangenisstraf). Volgens Yüksel zal het rijden zonder verzekering in het najaar harder worden aangepakt: ministers Koen Geens en François Bellot werken aan een wetsontwerp waarbij niet-verzekering toegevoegd zal worden aan de bestaande recidiveregeling. Bestuurders die in een periode van 3 jaar 2 zware verkeerovertredingen begaan, krijgen een rijverbod van ten minste 3 maanden en moeten hun rijexamens (theoretisch, praktisch, geneeskundig, psychologisch onderzoek) opnieuw afleggen. Tot nu toe was het feit dat men niet-verzekerd is nog niet opgenomen in de lijst van zware overtredingen, daar komt dus verandering in.

“Er zijn nog altijd veel te veel onverzekerde voertuigen op onze wegen. Ondanks het actieplan van 2013 voor de naleving van de verzekerings-en keuringsplicht zijn er op het terrein geen grote veranderingen vast te stellen. We moeten verder inzetten op versterkte controles en sensibilisering via de verzekeringsmaatschappijen. Vooral de categorie 35-44-jarigen is een kwetsbare groep.”, besluit Yüksel.

Het bericht 80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden verscheen eerst op Belg.be.

80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden

Door Johan

auto80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden

Hoewel de wetgeving verplicht dat ieder gemotoriseerd voertuig dat zich op de weg begeeft een verzekering moet hebben, werden er vorig jaar 29.233 inbreuken geregistreerd wegens het rijden zonder verzekering. Het gaat hierbij over alle voertuigcategorieën (auto’s, bromfietsen, …. “80 inbreuken per dag wegens rijden zonder verzekering is nog altijd veel te hoog.”, zegt CD&V Kamerlid, Veli Yüksel die de cijfers opvroeg bij de minister van Mobiliteit, François Bellot (MR). “De meeste overtredingen worden begaan door de leeftijdscategorie 25-34-jarigen, maar vaak rijden ook -18-jarigen zonder verzekering.”, aldus Yüksel.

In 2014 werden 31.426 gevallen van onverzekerd rijden vastgesteld, in 2015 29.743 en vorig jaar 29.233. Het parlementslid wijst erop dat er in werkelijkheid veel meer voertuigen rondrijden zonder verzekering, naar schatting zo’n 70.000 bestuurders. “Rijden zonder verzekering kan ernstige financiële gevolgen hebben voor de aansprakelijke bestuurder. Bovendien jagen ze de premie de hoogte in van degenen die wel verzekerd zijn. ”, zegt Yüksel. “Wanneer voertuigen niet verzekerd zijn en een ongeval veroorzaken komt het Gemeenschappelijk Waarborgfonds tussen. Het Fonds betaalt de slachtoffers die normaal een vergoeding zouden hadden moeten krijgen van de verzekering van de tegenpartij, maar nergens kunnen aankloppen. De betrokkene moet het ongeval bij het fonds aangeven en tenzij hij een zwakke weggebruiker is, moet hij de aansprakelijkheid van de onverzekerde bestuurder kunnen aantonen (met getuigenissen, foto’s van sporen op de weg, de feitelijke omstandigheden enz.). Nadat het Motorwaarborgfonds een vergoeding heeft uitgekeerd, probeert het vervolgens om het geld terug te vorderen.”, legt het parlementslid uit.

Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds ontving 7.826 aangiftes van slachtoffers in 2014. Dit aantal stabiliseerde zich op 7.818 in 2015, maar kende een daling tot 7.529 aangiftes in 2016. “Die daling uit zich tevens in de uitgekeerde bedragen.” Stelt Yüksel. “In 2014 werd 16.940.314 euro uitgekeerd, in 2016 was dit 14.886.618 euro.”, aldus het parlementslid.

Naast het financiële risico, staan er op het rijden zonder verzekering ook zware straffen (geldboete, rijverbod, verbeurdverklaring van het voertuig of in sommige gevallen zelfs een gevangenisstraf). Volgens Yüksel zal het rijden zonder verzekering in het najaar harder worden aangepakt: ministers Koen Geens en François Bellot werken aan een wetsontwerp waarbij niet-verzekering toegevoegd zal worden aan de bestaande recidiveregeling. Bestuurders die in een periode van 3 jaar 2 zware verkeerovertredingen begaan, krijgen een rijverbod van ten minste 3 maanden en moeten hun rijexamens (theoretisch, praktisch, geneeskundig, psychologisch onderzoek) opnieuw afleggen. Tot nu toe was het feit dat men niet-verzekerd is nog niet opgenomen in de lijst van zware overtredingen, daar komt dus verandering in.

“Er zijn nog altijd veel te veel onverzekerde voertuigen op onze wegen. Ondanks het actieplan van 2013 voor de naleving van de verzekerings-en keuringsplicht zijn er op het terrein geen grote veranderingen vast te stellen. We moeten verder inzetten op versterkte controles en sensibilisering via de verzekeringsmaatschappijen. Vooral de categorie 35-44-jarigen is een kwetsbare groep.”, besluit Yüksel.

Het bericht 80 inbreuken per dag wegens onverzekerd rijden verscheen eerst op Belg.be.

Strengere aanpak rijden zonder rijbewijs

Door Johan

autoverzekeringStrengere aanpak rijden zonder rijbewijs of tijdens rijverbod. Regering maakt werk van actieplan Vluchtmisdrijf.

Aan de basis van het actieplan Vluchtmisdrijf van Van den Bergh ging een uitgebreid onderzoek vooraf, geflankeerd door hoorzittingen in het federale parlement. Daaruit kon men afleiden dat vluchtmisdrijf heel vaak gelinkt is aan andere overtredingen. “Uit cijfers die we opvroegen blijkt bijvoorbeeld dat er elke dag twee bestuurders zonder geldig rijbewijs vluchten na een ongeval. Uit jaarlijkse cijfers van de politierechtbanken, stelden we vast dat er in 2016 elke maand meer dan 1.000 bestuurders veroordeeld werden voor rijden zonder rijbewijs, scholingbewijs of attest.” licht Van den Bergh toe. “Wie vluchtmisdrijf wil terugdringen, pakt dus best ook de onderliggende verkeersmisdrijven aan.”, aldus de CD&V-politicus. Het vandaag gestemde wetsontwerp volgt deze filosofie. Voor rijden zonder rijbewijs of tijdens een rijverbod kan je vandaag de dag enkel een geldboete of een rijverbod krijgen. Wanneer overtreders hervallen binnen de drie jaar dan worden de straffen en boetes verdubbeld, maar de rechter kan momenteel geen gevangenisstraf opleggen. Daar komt nu verandering in: een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar zal voortaan tot de mogelijkheden van de politierechters behoren. “Het is te gek voor woorden dat bestuurders die pakweg 7 keer veroordeeld zijn voor rijden zonder rijbewijs, gewoon opnieuw een rijverbod krijgen. Op een bepaald moment houdt enkel een celstraf hen van de baan.”, oordeelt Van den Bergh.

Vorig jaar stierf er elke maand iemand bij een verkeersongeval met vluchtmisdrijf. Vluchten na een ongeval, dat doe je niet. Maar het fenomeen blijft hardnekkig terugkeren en verdient dus een gepaste aanpak. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh lanceerde in april 2016 een actieplan om vluchtmisdrijf terug te dringen. Dat vertaalde zich in een resolutie en diverse wetsvoorstellen. Een aantal essentiële maatregelen uit dit plan worden nu opgenomen in de hervorming van het verkeersstrafrecht door minister van Justitie Koen Geens en zijn collega van Mobiliteit Francis Bellot.

De ministerraad keurde vandaag een wetsontwerp goed dat enkele belangrijke wijzigingen in de verkeerswetgeving aanbrengt. Zo zullen hardleerse chauffeurs strenger aangepakt worden en wordt vluchtmisdrijf zwaarder bestraft. CD&V-Volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh is tevreden dat een aantal maatregelen uit zijn actieplan Vluchtmisdrijf werden opgenomen in het wetsontwerp. “Politierechters waren vragende partij om zwaardere maximale straffen te kunnen opleggen indien het om extreme gevallen gaat. Daarom worden de maximale gevangenisstraf en de maximale boete voor vluchtmisdrijf nu verhoogd, waardoor de marge waarbinnen de rechter kan oordelen groter wordt. Bovendien geven we met deze verhoging een duidelijk signaal dat we dergelijk gedrag niet tolereren en nog zwaarder zullen sanctioneren.”, legt Van den Bergh uit.

Tot slot worden ook de verjaringstermijnen aangepast. Lichte overtredingen zullen pas na twee jaar vervallen in de plaats van één jaar. Zwaardere overtredingen blijven op 3 jaar.

Het bericht Strengere aanpak rijden zonder rijbewijs verscheen eerst op Belg.be.

Strengere aanpak rijden zonder rijbewijs

Door Johan

autoverzekeringStrengere aanpak rijden zonder rijbewijs of tijdens rijverbod. Regering maakt werk van actieplan Vluchtmisdrijf.

Aan de basis van het actieplan Vluchtmisdrijf van Van den Bergh ging een uitgebreid onderzoek vooraf, geflankeerd door hoorzittingen in het federale parlement. Daaruit kon men afleiden dat vluchtmisdrijf heel vaak gelinkt is aan andere overtredingen. “Uit cijfers die we opvroegen blijkt bijvoorbeeld dat er elke dag twee bestuurders zonder geldig rijbewijs vluchten na een ongeval. Uit jaarlijkse cijfers van de politierechtbanken, stelden we vast dat er in 2016 elke maand meer dan 1.000 bestuurders veroordeeld werden voor rijden zonder rijbewijs, scholingbewijs of attest.” licht Van den Bergh toe. “Wie vluchtmisdrijf wil terugdringen, pakt dus best ook de onderliggende verkeersmisdrijven aan.”, aldus de CD&V-politicus. Het vandaag gestemde wetsontwerp volgt deze filosofie. Voor rijden zonder rijbewijs of tijdens een rijverbod kan je vandaag de dag enkel een geldboete of een rijverbod krijgen. Wanneer overtreders hervallen binnen de drie jaar dan worden de straffen en boetes verdubbeld, maar de rechter kan momenteel geen gevangenisstraf opleggen. Daar komt nu verandering in: een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar zal voortaan tot de mogelijkheden van de politierechters behoren. “Het is te gek voor woorden dat bestuurders die pakweg 7 keer veroordeeld zijn voor rijden zonder rijbewijs, gewoon opnieuw een rijverbod krijgen. Op een bepaald moment houdt enkel een celstraf hen van de baan.”, oordeelt Van den Bergh.

Vorig jaar stierf er elke maand iemand bij een verkeersongeval met vluchtmisdrijf. Vluchten na een ongeval, dat doe je niet. Maar het fenomeen blijft hardnekkig terugkeren en verdient dus een gepaste aanpak. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh lanceerde in april 2016 een actieplan om vluchtmisdrijf terug te dringen. Dat vertaalde zich in een resolutie en diverse wetsvoorstellen. Een aantal essentiële maatregelen uit dit plan worden nu opgenomen in de hervorming van het verkeersstrafrecht door minister van Justitie Koen Geens en zijn collega van Mobiliteit Francis Bellot.

De ministerraad keurde vandaag een wetsontwerp goed dat enkele belangrijke wijzigingen in de verkeerswetgeving aanbrengt. Zo zullen hardleerse chauffeurs strenger aangepakt worden en wordt vluchtmisdrijf zwaarder bestraft. CD&V-Volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh is tevreden dat een aantal maatregelen uit zijn actieplan Vluchtmisdrijf werden opgenomen in het wetsontwerp. “Politierechters waren vragende partij om zwaardere maximale straffen te kunnen opleggen indien het om extreme gevallen gaat. Daarom worden de maximale gevangenisstraf en de maximale boete voor vluchtmisdrijf nu verhoogd, waardoor de marge waarbinnen de rechter kan oordelen groter wordt. Bovendien geven we met deze verhoging een duidelijk signaal dat we dergelijk gedrag niet tolereren en nog zwaarder zullen sanctioneren.”, legt Van den Bergh uit.

Tot slot worden ook de verjaringstermijnen aangepast. Lichte overtredingen zullen pas na twee jaar vervallen in de plaats van één jaar. Zwaardere overtredingen blijven op 3 jaar.

Het bericht Strengere aanpak rijden zonder rijbewijs verscheen eerst op Belg.be.

Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein te Blankenberge

Door Johan

Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein

Bijna elke dag worden er wel auto’s gespot, vooral van toeristen, op het Koning Leopold III-plein in Blankenberge. Vandaag nog manoeuvreerde een auto zich via het plein tot aan de De Smet de Naeyerlaan. Nochtans is de binnenstad tijdens de zomervakantie van 10u00 ’s morgens tot 5u00 de ochtend nadien zo goed als verkeersvrij. Het Leopold III-plein zelf is trouwens altijd verboden terrein voor het gewone autoverkeer.

De reden voor al die spookrijders moet je echter niet ver zoeken; de GPS stuurt de auto’s die in de Kerkstraat of omliggende straten moeten zijn, immers ook in juli en augustus via de Steenstraat en houdt totaal geen rekening met de verkeersvrije zone tijdens de vakantiemaanden.

Bovendien denken veel autobestuurders, eenmaal ze voor de gesloten verzinkbare verkeerspaaltjes van de Steenstraat staan, dat ze linksaf via de rijweg langs de Zeeman alsnog in de Kerkstraat kunnen geraken. Deze “alternatieve weg” wordt nog meer aangemoedigd door het zone 30-bord dat duidt dat auto’s langs daar kunnen. Helaas komen ze dan op het verkeersvrije Leopoldplein terecht en zitten ze dan als ratten-in-de-val met de paaltjes aan de Vramboutstraat en de Paul Devauxstraat. De auto’s moeten dan onverrichterzake terugkeren vanwaar ze komen, zich een weg banend tussen verraste voetgangers en fietsers op het drukke plein.

De nodige signalisatie aan de Zeeman dat dit een doodlopende weg is, zou zeker de verkeersveiligheid ten goede komen, en hiermee moet niet gewacht worden tot de start van de heraanleg van het plein in september ’17. Maar wellicht moet ook hier eerst een ongeval gebeuren of moet de pers er over berichten, alvorens ze bij het Open VLD-N-VA-stadsbestuur en bij de Lokale Politie Blankenberge in actie schieten… zegt Tanguy Veys – tanguyveys.org

Het bericht Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein te Blankenberge verscheen eerst op Belg.be.

Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein te Blankenberge

Door Johan

Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein

Bijna elke dag worden er wel auto’s gespot, vooral van toeristen, op het Koning Leopold III-plein in Blankenberge. Vandaag nog manoeuvreerde een auto zich via het plein tot aan de De Smet de Naeyerlaan. Nochtans is de binnenstad tijdens de zomervakantie van 10u00 ‘s morgens tot 5u00 de ochtend nadien zo goed als verkeersvrij. Het Leopold III-plein zelf is trouwens altijd verboden terrein voor het gewone autoverkeer.

De reden voor al die spookrijders moet je echter niet ver zoeken; de GPS stuurt de auto’s die in de Kerkstraat of omliggende straten moeten zijn, immers ook in juli en augustus via de Steenstraat en houdt totaal geen rekening met de verkeersvrije zone tijdens de vakantiemaanden.

Bovendien denken veel autobestuurders, eenmaal ze voor de gesloten verzinkbare verkeerspaaltjes van de Steenstraat staan, dat ze linksaf via de rijweg langs de Zeeman alsnog in de Kerkstraat kunnen geraken. Deze “alternatieve weg” wordt nog meer aangemoedigd door het zone 30-bord dat duidt dat auto’s langs daar kunnen. Helaas komen ze dan op het verkeersvrije Leopoldplein terecht en zitten ze dan als ratten-in-de-val met de paaltjes aan de Vramboutstraat en de Paul Devauxstraat. De auto’s moeten dan onverrichterzake terugkeren vanwaar ze komen, zich een weg banend tussen verraste voetgangers en fietsers op het drukke plein.

De nodige signalisatie aan de Zeeman dat dit een doodlopende weg is, zou zeker de verkeersveiligheid ten goede komen, en hiermee moet niet gewacht worden tot de start van de heraanleg van het plein in september ’17. Maar wellicht moet ook hier eerst een ongeval gebeuren of moet de pers er over berichten, alvorens ze bij het Open VLD-N-VA-stadsbestuur en bij de Lokale Politie Blankenberge in actie schieten… zegt Tanguy Veys – tanguyveys.org

Het bericht Dagelijks spookrijders op Leopold III-plein te Blankenberge verscheen eerst op Belg.be.

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

Door Johan

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een verdere hervorming van de rijopleiding: de oefenfase wordt 3 keer zo lang en niet-professionele begeleiders moeten voortaan een vormingsmoment volgen. Dat vormingsmoment wordt nu ook opengesteld voor iedereen. “We gaan beginnende chauffeurs beter wapenen voor het verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts blijft strijden tegen de schande van de 400, het veel te hoge aantal verkeersdoden. Het valt op dat jonge autobestuurders oververtegenwoordigd blijven in de ongevallenstatistieken. Bij jonge mannen tussen 18 en 24 jaar is het verkeer zelfs de grootste doodsoorzaak – wat in geen enkele andere leeftijdscategorie zo is.

Weyts wil jonge chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. De rijopleiding wordt daarom grondig hervormd. Eerder werd er al een curriculum voor het rijbewijs B opgesteld, het theoretisch examen werd hervormd zodat zwaardere fouten zwaarder bestraft worden en het praktisch examen werd uitgebreid met een gevaarherkenningstest, rijden met GPS en extra mogelijke manoeuvres. Weyts: “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger”.

Langer oefenen
Nu wordt ook de rijopleiding verlengd. Vanaf 1 oktober zal een kandidaat-chauffeur voor het praktijkexamen minstens 9 maand lang rijervaring moeten opdoen. Vandaag kan je al 3 maand na je theoretische examen een rijbewijs behalen. Beginnende chauffeurs krijgen dankzij de verlenging meer tijd en meer kansen om rijvaardigheden te ontwikkelen. “De eerste kilometers van beginnende chauffeurs zijn de gevaarlijkste, met de meeste ongevallen”, weet Weyts. ” We maken de oefenfase van de rijopleiding nu drie keer zo lang om jonge chauffeurs beter voor te bereiden.”

Het systeem van de vrije begeleiding – dat uniek is in de wereld – blijft behouden, maar er komt vanaf 1 oktober wel een verplicht vormingsmoment voor de begeleiders. Het gaat om een eenmalige bijscholing van 3 uur waarin de wegcode opgefrist wordt en de begeleiders enkele pedagogische tips & tricks aangereikt krijgen. “De begeleiders spelen een hoofdrol in het leerproces van de beginnende chauffeurs”, zegt Weyts.

“We willen ervoor zorgen dat de begeleiders de beste methodieken doorgeven aan nieuwe bestuurders. Zij moeten het allerbeste voorbeeld geven. Het is trouwens voor iedereen een aanrader om de verkeerskennis eens op te frissen.”

De vormingsmomenten worden georganiseerd door de rijscholen en de zelfstandige rijinstructeurs. De site www.rijbewijzer.be zal kandidaat-begeleiders wegwijs maken in het aanbod.

Goedkoop
Het vormingsmoment zal 20 euro kosten voor de begeleider. Wie een begeleidersattest heeft behaald, mag gedurende 10 jaar meerdere kandidaat-bestuurders begeleiden, zonder telkens opnieuw de vorming te volgen. De kandidaat-bestuurder zelf mag de vorming op vrijwillige basis meevolgen zonder te betalen.

Ook na deze hervorming blijft onze rijopleiding zeer goedkoop: je zal voor in totaal 194 euro een rijbewijs kunnen halen in Vlaanderen. Nergens in Europa ligt de prijs zo laag. In Tsjechië, de 2de op de lijst, is de prijs van een rijbewijs al zo’n 50 euro duurder (240 euro). Om vooral te zwijgen over landen zoals het Verenigd Koningrijk (1500 euro), Noorwegen (2000 euro) of Nederland (2500 euro).

Het bericht Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober verscheen eerst op Belg.be.

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

Door Johan

Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een verdere hervorming van de rijopleiding: de oefenfase wordt 3 keer zo lang en niet-professionele begeleiders moeten voortaan een vormingsmoment volgen. Dat vormingsmoment wordt nu ook opengesteld voor iedereen. “We gaan beginnende chauffeurs beter wapenen voor het verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts blijft strijden tegen de schande van de 400, het veel te hoge aantal verkeersdoden. Het valt op dat jonge autobestuurders oververtegenwoordigd blijven in de ongevallenstatistieken. Bij jonge mannen tussen 18 en 24 jaar is het verkeer zelfs de grootste doodsoorzaak – wat in geen enkele andere leeftijdscategorie zo is.

Weyts wil jonge chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. De rijopleiding wordt daarom grondig hervormd. Eerder werd er al een curriculum voor het rijbewijs B opgesteld, het theoretisch examen werd hervormd zodat zwaardere fouten zwaarder bestraft worden en het praktisch examen werd uitgebreid met een gevaarherkenningstest, rijden met GPS en extra mogelijke manoeuvres. Weyts: “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger”.

Langer oefenen
Nu wordt ook de rijopleiding verlengd. Vanaf 1 oktober zal een kandidaat-chauffeur voor het praktijkexamen minstens 9 maand lang rijervaring moeten opdoen. Vandaag kan je al 3 maand na je theoretische examen een rijbewijs behalen. Beginnende chauffeurs krijgen dankzij de verlenging meer tijd en meer kansen om rijvaardigheden te ontwikkelen. “De eerste kilometers van beginnende chauffeurs zijn de gevaarlijkste, met de meeste ongevallen”, weet Weyts. ” We maken de oefenfase van de rijopleiding nu drie keer zo lang om jonge chauffeurs beter voor te bereiden.”

Het systeem van de vrije begeleiding – dat uniek is in de wereld – blijft behouden, maar er komt vanaf 1 oktober wel een verplicht vormingsmoment voor de begeleiders. Het gaat om een eenmalige bijscholing van 3 uur waarin de wegcode opgefrist wordt en de begeleiders enkele pedagogische tips & tricks aangereikt krijgen. “De begeleiders spelen een hoofdrol in het leerproces van de beginnende chauffeurs”, zegt Weyts.

“We willen ervoor zorgen dat de begeleiders de beste methodieken doorgeven aan nieuwe bestuurders. Zij moeten het allerbeste voorbeeld geven. Het is trouwens voor iedereen een aanrader om de verkeerskennis eens op te frissen.”

De vormingsmomenten worden georganiseerd door de rijscholen en de zelfstandige rijinstructeurs. De site www.rijbewijzer.be zal kandidaat-begeleiders wegwijs maken in het aanbod.

Goedkoop
Het vormingsmoment zal 20 euro kosten voor de begeleider. Wie een begeleidersattest heeft behaald, mag gedurende 10 jaar meerdere kandidaat-bestuurders begeleiden, zonder telkens opnieuw de vorming te volgen. De kandidaat-bestuurder zelf mag de vorming op vrijwillige basis meevolgen zonder te betalen.

Ook na deze hervorming blijft onze rijopleiding zeer goedkoop: je zal voor in totaal 194 euro een rijbewijs kunnen halen in Vlaanderen. Nergens in Europa ligt de prijs zo laag. In Tsjechië, de 2de op de lijst, is de prijs van een rijbewijs al zo’n 50 euro duurder (240 euro). Om vooral te zwijgen over landen zoals het Verenigd Koningrijk (1500 euro), Noorwegen (2000 euro) of Nederland (2500 euro).

Het bericht Vernieuwde rijopleiding van start op 1 oktober verscheen eerst op Belg.be.

Wettelijke criteria van een bril tijdens autorijden

Door Johan

brilSlechts één op de zes automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril

Unieke BIVV Studie, op aanvraag van Pearle Opticiens, benadrukt het belang van een goed zicht tijdens het autorijden

Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden. Het is nochtans zeer belangrijk om een goed zicht te hebben wanneer je aan het stuur zit, dit verzekert een zo kort mogelijke reactietijd in geval van plotse obstakels. Ook is het wenselijk om een aangepaste reservebril of zonnebril op sterkte in de wagen te hebben. In sommige vakantiebestemmingen is dit zelfs wettelijk verplicht.

Het BIVV heeft op aanvraag van Pearle Opticiens een unieke studie tot stand gebracht genaamd: “Experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment”. De meeste studies met betrekking tot het zicht en rijden zijn gebaseerd op vragenlijsten. Naast een traditionele vragenlijststudie hebben het BIVV en Pearle Opticiens samengewerkt aan een studie die gebruik maakt van een rijsimulator en het mogelijk maakt voor de proefpersonen om een echte rijervaring te beleven met een suboptimaal zicht (5/10) versus een optimaal zicht (10/10) en dit bij goede of slechte zichtomstandigheden, m.a.w., bij daglicht of bij mist. Bij een suboptimaal zicht van 5/10 zie je maar van op 5 meter wat iemand met een optimaal zicht van 10/10 op 10 meter ziet.

Uit deze studie blijkt dat rijden met een suboptimaal zicht (5/10) minder comfortabel, moeilijker en vermoeiender is. Dat leidt tot minder goede inschattingen van verkeerssituaties, een significant tragere reactie op plots remmende voorliggers en een kleinere gekozen afstand tegenover tegenliggers voor manoeuvres, met als gevolg een verhoging van het risico tijdens het rijden, vooral in onverwachte situaties. Zo blijkt dat bij 50 km/u je remafstand bij een suboptimaal zicht, bijna 10 meter langer is dan met een optimaal zicht.

Slechts 4 op 10 rijdt met zonnebril op sterkte:

Slechts 43% van de bevraagde bestuurders1 met correctie gaf aan een zonnebril op sterkte te hebben. Dit zorgt mogelijk voor gevaarlijke toestanden. Indien ze een zonnebril hebben die niet op sterkte is verliezen ze een deel van hun optimaal zicht. Zonder zonnebril rondrijden kan er ook toe leiden dat je door de laagstaande zon verblind wordt. De laatste 5 jaar gebeurden er gemiddeld elk jaar 660 letselongevallen door de laagstaande zon.

Slecht 1 Belg op 6 kent de wettelijke norm voor het zicht tijdens het rijden

Onze wetgeving stipuleert dat bestuurders een binoculaire gezichtsscherpte van ten minste 5/10 moeten hebben. Iets meer dan de helft van de Belgen weet dat er een wetgeving is over dit thema, maar slechts 15% van de ondervraagde Belgen kent expliciet de 5/10 limiet.

In België bestaat er geen verplichting rond het bezit van een reservebril op sterkte. Bestuurders verliezen echter wel eens hun bril of gaan er per ongeluk op zitten. In het buitenland bestaat er in sommige landen een verplichting om een reservebril op sterkte te hebben in de auto. Voor wie deze zomervakantie met de wagen naar het buitenland trekt, moet erop attent zijn dat een dergelijke verplichting in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Oostenrijk of Zwitserland geldt.

Ann Van De Velde, Marketing Manager bij Pearle Opticiens zegt: “Het is duidelijk dat een aangepaste (zonne-)bril in de auto de veiligheid vergroot, het gemakkelijker maakt om verkeerssituaties in te schatten en zo de rit beduidend comfortabeler maakt. Het is daarom van groot belang om tijdig een aangepaste reservebril en zonnebril op sterkte aan te schaffen vooraleer men op autovakantie vertrekt.”

Karin Genoe, Afgevaardigd bestuurder bij het BIVV zegt: “Rijden met onvoldoende zicht kan grote gevolgen hebben in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat iedereen over een optimaal zicht beschikt. Laat je daarom controleren bij een oogarts of opticien. Als je een bril draagt, raden we sterk aan om ook een reservebril of zonnebril op sterkte in de auto te hebben. Zo ben je voorbereid op alle mogelijke situaties op de weg. Natuurlijk geldt deze raad voor een optimaal zicht niet enkel voor autobestuurders, maar voor alle types weggebruikers.”

1*Bevraging brilbezit en brilgebruik in de wagen bij een representatieve Belgische steekproef van 1000 personen. Onderzoek uitgevoerd door het BIVV op aanvraag van Pearle Opticiens in december 2016.

Het bericht Wettelijke criteria van een bril tijdens autorijden verscheen eerst op Belg.be.

Wettelijke criteria van een bril tijdens autorijden

Door Johan

brilSlechts één op de zes automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril

Unieke BIVV Studie, op aanvraag van Pearle Opticiens, benadrukt het belang van een goed zicht tijdens het autorijden

Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden. Het is nochtans zeer belangrijk om een goed zicht te hebben wanneer je aan het stuur zit, dit verzekert een zo kort mogelijke reactietijd in geval van plotse obstakels. Ook is het wenselijk om een aangepaste reservebril of zonnebril op sterkte in de wagen te hebben. In sommige vakantiebestemmingen is dit zelfs wettelijk verplicht.

Het BIVV heeft op aanvraag van Pearle Opticiens een unieke studie tot stand gebracht genaamd: “Experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment”. De meeste studies met betrekking tot het zicht en rijden zijn gebaseerd op vragenlijsten. Naast een traditionele vragenlijststudie hebben het BIVV en Pearle Opticiens samengewerkt aan een studie die gebruik maakt van een rijsimulator en het mogelijk maakt voor de proefpersonen om een echte rijervaring te beleven met een suboptimaal zicht (5/10) versus een optimaal zicht (10/10) en dit bij goede of slechte zichtomstandigheden, m.a.w., bij daglicht of bij mist. Bij een suboptimaal zicht van 5/10 zie je maar van op 5 meter wat iemand met een optimaal zicht van 10/10 op 10 meter ziet.

Uit deze studie blijkt dat rijden met een suboptimaal zicht (5/10) minder comfortabel, moeilijker en vermoeiender is. Dat leidt tot minder goede inschattingen van verkeerssituaties, een significant tragere reactie op plots remmende voorliggers en een kleinere gekozen afstand tegenover tegenliggers voor manoeuvres, met als gevolg een verhoging van het risico tijdens het rijden, vooral in onverwachte situaties. Zo blijkt dat bij 50 km/u je remafstand bij een suboptimaal zicht, bijna 10 meter langer is dan met een optimaal zicht.

Slechts 4 op 10 rijdt met zonnebril op sterkte:

Slechts 43% van de bevraagde bestuurders1 met correctie gaf aan een zonnebril op sterkte te hebben. Dit zorgt mogelijk voor gevaarlijke toestanden. Indien ze een zonnebril hebben die niet op sterkte is verliezen ze een deel van hun optimaal zicht. Zonder zonnebril rondrijden kan er ook toe leiden dat je door de laagstaande zon verblind wordt. De laatste 5 jaar gebeurden er gemiddeld elk jaar 660 letselongevallen door de laagstaande zon.

Slecht 1 Belg op 6 kent de wettelijke norm voor het zicht tijdens het rijden

Onze wetgeving stipuleert dat bestuurders een binoculaire gezichtsscherpte van ten minste 5/10 moeten hebben. Iets meer dan de helft van de Belgen weet dat er een wetgeving is over dit thema, maar slechts 15% van de ondervraagde Belgen kent expliciet de 5/10 limiet.

In België bestaat er geen verplichting rond het bezit van een reservebril op sterkte. Bestuurders verliezen echter wel eens hun bril of gaan er per ongeluk op zitten. In het buitenland bestaat er in sommige landen een verplichting om een reservebril op sterkte te hebben in de auto. Voor wie deze zomervakantie met de wagen naar het buitenland trekt, moet erop attent zijn dat een dergelijke verplichting in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Oostenrijk of Zwitserland geldt.

Ann Van De Velde, Marketing Manager bij Pearle Opticiens zegt: “Het is duidelijk dat een aangepaste (zonne-)bril in de auto de veiligheid vergroot, het gemakkelijker maakt om verkeerssituaties in te schatten en zo de rit beduidend comfortabeler maakt. Het is daarom van groot belang om tijdig een aangepaste reservebril en zonnebril op sterkte aan te schaffen vooraleer men op autovakantie vertrekt.”

Karin Genoe, Afgevaardigd bestuurder bij het BIVV zegt: “Rijden met onvoldoende zicht kan grote gevolgen hebben in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat iedereen over een optimaal zicht beschikt. Laat je daarom controleren bij een oogarts of opticien. Als je een bril draagt, raden we sterk aan om ook een reservebril of zonnebril op sterkte in de auto te hebben. Zo ben je voorbereid op alle mogelijke situaties op de weg. Natuurlijk geldt deze raad voor een optimaal zicht niet enkel voor autobestuurders, maar voor alle types weggebruikers.”

1*Bevraging brilbezit en brilgebruik in de wagen bij een representatieve Belgische steekproef van 1000 personen. Onderzoek uitgevoerd door het BIVV op aanvraag van Pearle Opticiens in december 2016.

Het bericht Wettelijke criteria van een bril tijdens autorijden verscheen eerst op Belg.be.

Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer

Door Johan

Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer

De zomer komt eraan, de vogeltjes fluiten in de ochtend en de kinderen gaan alweer de straat op. Dat laatste is niet zonder gevaar. Kinderen, en zeker jonge kinderen, zijn vaak onvoorspelbaar in hun handelingen en lopen daarom een groter risico om betrokken te raken in een verkeersongeval. Daarom zijn vele straten in de omgeving van wijken, speelpleintjes en parken “zone 30.” Vaak niet volledig duidelijk aangegeven maar toch moeten we er met z’n allen van bewust zijn dat elke km/h te veel de remafstand vermeerderd.

Uit vele rondvragen bij bewoners van “zone 30 – straten” blijkt dat deze snelheidslimiet vaak niet wordt gerespecteerd. Daarom willen wij vanuit Jong N-VA Lebbeke een warme oproep doen naar alle automobilisten om de snelheidslimiet te respecteren en waar nodig uw snelheid nog extra aan te passen. “Flitsen en beboeten is een mogelijkheid, maar ik geloof eerder in een sensibiliserende aanpak en vraag daarom zeer vriendelijk extra op te passen in de omgeving van de zone 30,” klinkt het bij voorzitter Brent Roelandt. Het hele bestuur van Jong N-VA Lebbeke hoopt ook weer deze zomer een heleboel spelende kinderen op straat te zien die zich ten volle kunnen amuseren.

Het bericht Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer verscheen eerst op Belg.be.

Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer

Door Johan

Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer

De zomer komt eraan, de vogeltjes fluiten in de ochtend en de kinderen gaan alweer de straat op. Dat laatste is niet zonder gevaar. Kinderen, en zeker jonge kinderen, zijn vaak onvoorspelbaar in hun handelingen en lopen daarom een groter risico om betrokken te raken in een verkeersongeval. Daarom zijn vele straten in de omgeving van wijken, speelpleintjes en parken “zone 30.” Vaak niet volledig duidelijk aangegeven maar toch moeten we er met z’n allen van bewust zijn dat elke km/h te veel de remafstand vermeerderd.

Uit vele rondvragen bij bewoners van “zone 30 – straten” blijkt dat deze snelheidslimiet vaak niet wordt gerespecteerd. Daarom willen wij vanuit Jong N-VA Lebbeke een warme oproep doen naar alle automobilisten om de snelheidslimiet te respecteren en waar nodig uw snelheid nog extra aan te passen. “Flitsen en beboeten is een mogelijkheid, maar ik geloof eerder in een sensibiliserende aanpak en vraag daarom zeer vriendelijk extra op te passen in de omgeving van de zone 30,” klinkt het bij voorzitter Brent Roelandt. Het hele bestuur van Jong N-VA Lebbeke hoopt ook weer deze zomer een heleboel spelende kinderen op straat te zien die zich ten volle kunnen amuseren.

Het bericht Jong N-VA Lebbeke voor een veiliger verkeer verscheen eerst op Belg.be.

Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen

Door Johan

Dieselgate: Europees Parlement laat kans op onafhankelijke controle uitstootnormen liggen

Het Europees Parlement heeft een reeks aanbevelingen van de Dieselgate-onderzoekscommissie goedgekeurd, maar heeft de oprichting van een onafhankelijk controleagentschap verworpen. Europarlementslid Mark Demesmaeker, die tevens ondervoorzitter was van de onderzoekscommissie, reageert met gemengde gevoelens: “Het Parlement heeft vandaag aan de burgers getoond dat we hen niet laten stikken en dat we komaf willen maken met het structurele falen dat Dieselgate heeft blootgelegd. Niettemin werd er jammer genoeg geen meerderheid gevonden voor een onafhankelijk EU-agentschap dat voor een sterker markttoezicht zou gezorgd hebben. Hoewel ik de specifieke conclusies en aanbevelingen toejuich, eindigt mijn Dieselgate-onderzoek deels met een wrange nasmaak.”

Demesmaeker beschouwt een dergelijk agentschap als een belangrijk element om een nieuwe Dieselgate te vermijden: “Zonder controle, toezicht en handhaving zijn zelfs de strengste normen papieren tijgers. Een sterker markttoezicht is essentieel, net als onafhankelijkheid en transparantie. In deze specifieke context had dit agentschap de beste garanties geboden om politieke beïnvloeding uit te sluiten. Voor het spoorwegverkeer, zee- en luchtvaart, zijn er overigens al EU-agentschappen. Bovendien was het niet de bedoeling dit te financieren met belastinggeld, maar wel met bijdragen vanuit de sector.”

Anderzijds is Demesmaeker wel tevreden dat het eindrapport erg kritisch is voor alle betrokkenen: “Geen lessen trekken uit Dieselgate zou simpelweg onaanvaardbaar zijn. Het zou bovendien de groene geloofwaardigheid van de EU verder ondermijnen. Anderhalf jaar na het uitbreken van Dieselgate, blijkt immers duidelijk dat dit schandaal voor de volksgezondheid had kunnen en moeten vermeden worden. De grote verschillen tussen de uitstoot van wagens in het laboratorium en op de weg waren bekend én er waren duidelijke aanwijzingen van mogelijke fraude. Toch werd geen actie ondernomen om het structurele probleem krachtdadig aan te pakken. Integendeel, de invoering van effectieve praktijktesten werd aanzienlijk vertraagd. Onverantwoordelijke lidstaten en een nalatige Europese Commissie schoven de volksgezondheid opzij. Vooral zwakke weggebruikers en kinderen worden hierdoor getroffen. Slechte luchtkwaliteit maakt burgers doodziek: in Europa sterven naar schatting jaarlijks 75.000 burgers vroegtijdig door stikstofdioxide, voornamelijk afkomstig van vervuilende dieselauto’s.”

Volgens Demesmaeker is uit het werk van deze onderzoekscommissie gebleken dat alle technologie beschikbaar is om de vooropgestelde normen voor stikstof vandaag al te bereiken: “Ook in reële rijomstandigheden en zonder een negatieve impact op de CO2-uitstoot. Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen. De bescherming van volksgezondheid en milieu is immers een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Het bericht Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen verscheen eerst op Belg.be.

Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen

Door Johan

Dieselgate: Europees Parlement laat kans op onafhankelijke controle uitstootnormen liggen

Het Europees Parlement heeft een reeks aanbevelingen van de Dieselgate-onderzoekscommissie goedgekeurd, maar heeft de oprichting van een onafhankelijk controleagentschap verworpen. Europarlementslid Mark Demesmaeker, die tevens ondervoorzitter was van de onderzoekscommissie, reageert met gemengde gevoelens: “Het Parlement heeft vandaag aan de burgers getoond dat we hen niet laten stikken en dat we komaf willen maken met het structurele falen dat Dieselgate heeft blootgelegd. Niettemin werd er jammer genoeg geen meerderheid gevonden voor een onafhankelijk EU-agentschap dat voor een sterker markttoezicht zou gezorgd hebben. Hoewel ik de specifieke conclusies en aanbevelingen toejuich, eindigt mijn Dieselgate-onderzoek deels met een wrange nasmaak.”

Demesmaeker beschouwt een dergelijk agentschap als een belangrijk element om een nieuwe Dieselgate te vermijden: “Zonder controle, toezicht en handhaving zijn zelfs de strengste normen papieren tijgers. Een sterker markttoezicht is essentieel, net als onafhankelijkheid en transparantie. In deze specifieke context had dit agentschap de beste garanties geboden om politieke beïnvloeding uit te sluiten. Voor het spoorwegverkeer, zee- en luchtvaart, zijn er overigens al EU-agentschappen. Bovendien was het niet de bedoeling dit te financieren met belastinggeld, maar wel met bijdragen vanuit de sector.”

Anderzijds is Demesmaeker wel tevreden dat het eindrapport erg kritisch is voor alle betrokkenen: “Geen lessen trekken uit Dieselgate zou simpelweg onaanvaardbaar zijn. Het zou bovendien de groene geloofwaardigheid van de EU verder ondermijnen. Anderhalf jaar na het uitbreken van Dieselgate, blijkt immers duidelijk dat dit schandaal voor de volksgezondheid had kunnen en moeten vermeden worden. De grote verschillen tussen de uitstoot van wagens in het laboratorium en op de weg waren bekend én er waren duidelijke aanwijzingen van mogelijke fraude. Toch werd geen actie ondernomen om het structurele probleem krachtdadig aan te pakken. Integendeel, de invoering van effectieve praktijktesten werd aanzienlijk vertraagd. Onverantwoordelijke lidstaten en een nalatige Europese Commissie schoven de volksgezondheid opzij. Vooral zwakke weggebruikers en kinderen worden hierdoor getroffen. Slechte luchtkwaliteit maakt burgers doodziek: in Europa sterven naar schatting jaarlijks 75.000 burgers vroegtijdig door stikstofdioxide, voornamelijk afkomstig van vervuilende dieselauto’s.”

Volgens Demesmaeker is uit het werk van deze onderzoekscommissie gebleken dat alle technologie beschikbaar is om de vooropgestelde normen voor stikstof vandaag al te bereiken: “Ook in reële rijomstandigheden en zonder een negatieve impact op de CO2-uitstoot. Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen. De bescherming van volksgezondheid en milieu is immers een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Het bericht Dieselgate: Europees Parlement en controle uitstootnormen verscheen eerst op Belg.be.

❌